Kuuluuko sinun työnkuvaasi myydä tai markkinoida tuotteita/palveluita? Oletko pohtinut viime aikoina hyödynnätkö täysillä LinkedIn-alustaa tuloksien saavuttamisessa? Jos vastasit kyllä, jatka lukemista ja opi miksi ja miten LinkedIn voi auttaa sinua liiketoiminnan kasvattamisessa.
Aloitetaan perusasioista: Mikä on LinkedIn? Instagramin ja Facebookin tavoin, LinkedIn on yksi useista sosiaalisen median alustoista, jonne voit luoda henkilökohtaisia profiileja tai yrityssivuja. Linkedlnissä on globaalisti noin 930 miljoonaa käyttäjää yli 200 maasta. Suomessa käyttäjiä on hieman alle 1,5 miljoonaa. Kaikki työikäisiä. Vuosien varrella LinkedInin käyttö ja suosio on kehittynyt virtuaalisesta CV:stä aktiiviseksi verkostoitumiskanavaksi, missä voi jakaa työelämään – tai vapaa-ajan – tapahtumia. Voit ilmoittautua aktiiviseksi työnhakijaksi tai yrityksenä julkaista avoimia työpaikkoja. LinkedInin kautta lähetetään 117 työhakemusta sekunnin aikana sekä 61 miljoonaa ihmistä etsii töitä alustan kautta viikon aikana.
Jos pyrkii käymään läpi kaikki mahdollisuudet miten LinkedIn voi auttaa kasvattamaan liiketoimintaa, todennäköisesti siinä menisi tovi jos toinen. Tämän takia keskityimme nyt kertomaan kahdeksan konkreettista asiaa, joihin voit keskittyä ensi hätään. Miksi kahdeksan? Kyseinen numero taisi jäädä alitajuntaan Hachiko-koirasta kertovan elokuvan takia. Tietäjät tietää.
8+ asiaa miksi LinkedIn on hyvä tuki brändin tunnettavuuden ja liiketoiminnan kasvattamiseen
Listasimme kahdeksan kohtaa miten LinkedIn voi tukea henkilöbrändin ja yrityksen tunnettavuuden ja brändin vahvistamista. Minkälaisia tuloksia aktiivinen läsnäolo ja näkyvyys LinkedInissä voi siis mahdollistaa?
- Kasvatat tunnettavuuttasi: Panosta henkilöprofiliisi ja yrityksen sivuun – se voi olla joillekin ensimmäinen kosketuspiste sinun/yrityksesi tutustumiseen! Tuo rohkeasti henkilö- tai yritysbrändiäsi esille. Kerro selkeästi kuka olet, mitä teet, miksi teet ja miten ottaa sinuun yhteyttä. Jaa brändisi mukaista, monipuolista, sisältöä.
- Tavoitat kustannustehokkaasti laajan yleisön: LinkedIn on pääsääntöisesti ilmainen sosiaalisen median kanava (jos ei lasketa muun muassa aikaa minkä käytät alustaan, julkaisujen tekoon tai mainontaa) ja se tarjoaa kustannustehokkaasti laajan yleisön sinulle. LinkedInin yksi vahvuuksista on, että ihmiset ovat alustalla ensisijaisesti työelämän henkilöinä, minkä vuoksi kaupallisia mahdollisuuksia riittää. Jos siis tiedät LinkedInissä pyörivän nyky- tai potentiaalisia asiakkaitasi tai työntekijäehdokkaita, joille yrityksesi tunnettavuuden ja brändimielikuvan rakentaminen on oleellista, hyppää sinäkin LinkedInin maailmaan!
- Korostat asiantuntijuuttasi: Tunnista kohderyhmäsi ja tuota heitä puhuttelevaa sisältöä, joka korostaa sinun asiantuntijuuttasi alallasi. Tämä vahvistaa henkilö- tai yritysbrändiäsi, rakentaa luotettavuutta ja kasvattaa sinun tunnettavuutta.
- Vaikutat potentiaalisesti ostopolun eri vaiheisiin: Tarjoa ladattavia oppaita, mielenkiintoisia havaintoja ja ajatuksia uusimmista trendeistä sekä jaa blogijulkaisuja ja asiakastarinoita. LinkedInissä sinua voivat seurata ihmiset, jotka ovat eri ostopolun vaiheissa joten huomioi heidät. Eri ihmisiin vetoaa myös eri sisältömateriaali, joten kokeile mikä vetoaa sinun kohderyhmällesi. Arvoa tuottavilla sisällöillä voit myös vahvistaa kysyntää palveluille/tuotteillesi. Valitse sanat fiksusti – niillä on suuri merkitys. Oleellista on myös muistaa ettei jokaisen Linkedin-päivityksen tavoitteena ole myydä, vaan ennemmin rakentaa suhteita ja viestiä asiantuntijuuttasi. Kun julkaiset myynnillisempää sisältöä, älä unohda toimintokehoitusta!
- Löydät uusia potentiaalisia kontakteja: LinkedIn on modernin ajan puhelinluettelo – hyödynnä sitä! Etsi hakutoimintojen avulla yrityksen kohderyhmään sopivat potentiaaliset yritykset tai yrityksen edustajat. Voit esimerkiksi verkostoitua heidän kanssaan ja/tai kohdistaa yrityksesi sisältöjä heille. Muista, että nimen ja ruudun takana on toinen ihminen, joten lähesty lempeästi! Tällä keinolla voit myös löytää sinua inspirovia henkilöitä esimerkiksi mentoriksesi.
- Rakennat suhteita: Rakenna ja ylläpidä merkityksellisiä suhteita yhteistyökumppaneihin, nyky- ja potentaalisiin asiakkaisiin reagoimalla ajankohtaisiin ja mielenkiintoisiin postauksiin, joita he julkaisevat ja tuottavat. Älä turhaan ujostele vaan rupea rohkeasti vuorovaikuttamaan, kommunikoimaan, reagoimaan ja jakamaan omia vinkkejä! Systemaattisella tekemisellä todistat luonteesi, arvosi ja osaamisesi, ja nämäkin voivat alkaa konvertoitumaan myyntikeisseiksi!
- Voit laajentaa sisältöjen näkyvyyttä mainonnan avulla: Kuten moni muu sosiaalisen median alusta, LinkedInissa voi myös mainostaa. Tutustu LinkedInin Campaign Manager-alustaan ja mieti sopisiko tämä markkinointitaktiikka sinun yrityksellesi. Voit luoda erillisiä sisältöjä mainoksille tai vaihtoehtoisesti boostata orgaanisia julkaisuja ja tavoitella uusia potentiaalisia asiakkaita hyödyntämällä sponsoroitu sisältö -mahdollisuutta.
- Laajennat liidien hankintaa ja potentiaalisesti kasvatat konversioiden määriä: Kyllä, LinkedInillä on myös tämä voima! Kuten aikaisemmin mainittu; jos olet tunnistanut LinkedInissä pyörivän sinun kohderyhmään kuuluvia henkilöitä; sinunkin kannattaa olla alustalla saavutettavissa! Huomioi tukea asiakkaan ostopolkua LinkedInissä. Tarjoa myös mahdollisuutta konvertoitua; esimerkiksi oppaan lataaminen yhteystietoja vastaan, uutiskirjeen tilaus, yhteydenotto tai vaikka tuotteen/palvelun ostaminen suoraan verkkokaupasta.
Ekstra: Kannusta työntekijöitäsi olemaan aktiivisia LinkedInissä, sillä he ovat yrityksen merkittävimmät puolestapuhujat. Kannusta kollegoja tai työntekijöitäsi luomaan kattava profiili ja olemaan aktiivisia LinkedInin puolella. On myös hyvä muistuttaa, että aina ei tarvitse itse keksiä sisältöä vaan voit myös reagoida muiden mielenkiintoisiin julkaisuihin tai jakaa yrityksien julkaisuja. Voit myös vahvistaa yrityksen visuaalista identiteettiä työntekijöiden profiilien avulla; järjestä yhteinen valokuvauspäivä työntekijöille yhtenäistämmällä työntekijöiden profili- ja kansikuvat.
Pullonkaulana osaava tekijä tai työnantajamielikuva?
Jos kasvun pullonkaulana on osaava työvoima, panosta työnantajamielikuvaan tai kokeile uutta rekrytointitaktiikkaa. Mieti ensisijaisesti minkälainen sisältö puhuttelisi sinun unelmakandidaattiasi. Muista, että työntekijän etsiminenkin on eränlaista myyntiä, jota tukee brändi ja tunnettavuus.
LinkedInin avulla voit tavoittaa erittäin kustannustehokkaasti potentiaalisia työnhakijoita – myös henkilöitä, ketkä eivät entuudestaan tunne yritystäsi. Avoimen työpaikan julkaiseminen LinkedIn Jobs -alustan kautta on selkeä ja tehokas vaihtoehto jos olet itse valmis hoitamaan rekrytoinnin etkä koe tarvitsevasi apua ulkoisen rekrytointipalvelua tarjoavalta yritykseltä. Työtä hakevilla henkilöillä voi myös olla aktiivinen haku heidän valitsimillaan avainsanoilla mielenkiintoisiin työrooleihin. Muista panostaa ilmoituksen sisältöön. Varmista, että ilmoituksen nimessä käy selkeästi etsitkö trainee-, junior- tai senior-osaajaa. Kirjoita selkeä ilmoitus, joka kertoo selkeästi yrityksestä, tulevasta työnkuvasta ja vastuualueista. Kannattaa myös tuoda esille yrityksen brändiä esille kirjoitusasun avulla.
Ps. Voit myös houkutella ja kannustaa työnhakijoita aktiiviseen yhteydenottoon aktivoimalla itsellesi LinkedIn Recruiter-profiilin.
Mitä yhteistä on brändistrategialla sekä elokuvalla Hachiko – tarina uskollisuudesta?
Mitä yhteistä on Hachiko – tarina uskollisuudesta -elokuvalla sekä brändistrategialla ja systemaattisella markkinointitekemisellä?
- Tarinat koskettavat ja niiden avulla erotut joukosta. Toisin sanoen; panosta henkilö- tai yritysbrändiisi – se kannattaa!
- Uskollisesti tekemällä asiaa johon sinulla on palo ja aktiivisesti muita palvelemalla saa itsekin syödäkseen. Toisin sanoen; älä luovuta tai epäile taitojasi – arvosi kyllä huomataan. Kauppa alkaa tapahtumaan, kun olet todistanut luotettavuutesi, todistanut arvosi ja ammattitaitosi!
- Kasvanut maine tekee sinusta toimijan, joka muistetaan ja johon luotetaan. Toisin sanoen; luo vahva brändi ja ylläpidä sitä.
Haluatko kehittää yrityksesi LinkedIn-toimintaa, työnantajamielikuvaa tai yrityksen brändiä? Varaa aika keskusteluun.
Kurkkaa miten Markkinointisankarien Saskia Salomaa, Tommi Partanen, Karoliina Virtanen sekä Joshua Moorrees hyödyntävät edellä mainittuja keinoja heidän omilla LinkedIn-kanavillaan. Eikä unohdeta Markkinointisankareiden omaa LinkedIn-sivua!
Ps. Tiesitkö, että voit myös ajastaa LinkedIn-julkaisuja sekä henkilö- että yritysprofiilin kautta? Voit ajastaa julkaisut kätevästi Create a Post/Start a Post -vaiheessa. Julkaise-napin vieressä on symboli kellosta, jota klikkaamalla pääset asettamaan haluamasi päivän ja ajankohdan useamman kuukauden eteenpäin.