CRM-hankinta tulossa? Lue vinkit!

CRM-hankinta tulossa? Lue vinkit!

Meiltä kysytään usein, mikä on paras asiakkuuden hallinnan eli CRM-järjestelmä. Asiakkuuden hallinnan järjestelmän perimmäinen tarkoitus on auttaa myyjiä parempiin tuloksiin ja parantaa asiakaskokemusta. Mitä ottaa huomioon CRM-järjestelmän hankinnassa? Kuopion torilla vastaukseksi kysyjä saisi vastauksen: ”riippuu, mistä roikkuu.” Sinällään pitää paikkansa, mutta tässä artikkelissa jaamme CRM-hankinnan kymmenen käskyä ja kolme (3) suositusta hyvistä vaihtoehdoista Pk-yritykselle.

Asiakkuudenhallintajärjestelmän hankkimisen kymmenen käskyä

CRM-hankinta tulossa? Lue vinkit!

Ymmärrä, mihin CRM-järjestelmää käytetään.

Kuka järjestelmää käyttää? Onko kyseessä vain myynnin työkalu, vai tuleeko sen sisältää myös markkinoinnin automaatiota tai integraatiota käytössä oleviin toiminnanohjausjärjestelmiin?


Ymmärrä, mitä liiketoiminnan tavoitetta valittava järjestelmä tukee.

Halutaanko yhdistää myynnin ja markkinoinnin tekeminen ja johtaminen samaan järjestelmään? Halutaanko järjestelmällä automatisoida myyjien tekemistä?

Ymmärrä, että jatkossa kaikki pitää olla integroitavissa.

Onnistuuhan sähköpostin automaattinen integrointi osaksi CRM:ää. Löytyykö rajapinnat keskeisimpiin sosiaalisen median kanaviin ja nettisivuihin?


Ymmärrä, mitä raportteja tarvitset CRM-järjestelmästä.

Sitä saat, mitä mittaat. Pystyykö CRM:stä helposti tuottamaan myynnin ja markkinoinnin dataa (automatisoidusti)? Kuinka helposti raportit ovat visualisoitavissa?

Ymmärrä, miten asiakkuudenhallintajärjestelmä skaalautuu tulevan (kasvun) tueksi.

Nyt teillä saattaa olla 1-2 käyttäjää, mutta mitäs jos viiden vuoden päästä tarvitaankin 20 tai 50 käyttäjää. Skaalautuuko valittu järjestelmä kasvun kanssa?

Valitse CRM, joka on helppo ottaa käyttöön ja helppo käyttää.

Vain järjestelmä, jota käyttäjät osaavat ja haluavat käyttää. Jos näin ei ole, niin käyttäjät eivät tule CRM:ää käyttämään.

Valitse CRM, joka vastaa yrityksenne myynnin ja markkinoinnin tapaa toimia.

Jos myyjät tekevät työtään pääasiassa esimerkiksi rakennustyömailla, niin järjestelmän on oltava helposti käytettävissä kenttäolosuhteissa ja mobiilisti.

Valitse CRM, joka sopii budjettiisi.

Hyviä vaihtoehtoja on paljon aina ilmaisista tai noin 10€/kk/käyttäjä lisensseistä satojen tai tuhansien eurojen kuukausimaksujen sisältäviin vaihtoehtoihin. Mitä haluat saavuttaa järjestelmän avulla ja onko se kannattavaa.

Valitse CRM, joka palvelee asiakkaidenne tarpeita.

Miten järjestelmä auttaa asiakkaitanne? Voiko järjestelmästä lähettää asiakkaillenne arvoa tuottavaa sisältöä? Onko myynti, markkinointi ja asiakaspalveluorganisaatiolla näkymä asiakkaan tietoihin niin, että syntyy saumaton asiakaskokemus?

Valitse sopiva kumppani, joka auttaa sinua ottamaan järjestelmän käyttöön.

CRM-järjestelmän käyttöönotto on aina projekti. Osaavan kumppanin kanssa säästät paljon aikaa ja rahaa käyttöönotossa, sekä saat alusta asti valitusta järjestelmästä kaiken irti.


Sori, meni taas vähän pitkäksi. Meidän moka. Kun yrittää palvella parhaansa mukaan, niin joskus menee yliajalle. Ne 3 parasta suositusta Pk-yrityksen CRM:ksi? Pidetään lyhyenä: HubSpot, Pipedrive, Salesforce. Ai miksi? Ehkäpä tämä on uuden uutiskirjeen aihe tai jos painit juuri nyt aiheen kanssa, niin voit varata ilmaisen konsultaation TÄSTÄ.


Kuva: Unsplash / Amy Shamblen