Google Analytics 4 -muutokset

Google Analytics 4 -muutokset

Meiltä on kyselty paljon siitä, miten Google Analytics 4 -version tulo vaikuttaa markkinoinnin tekemiseen jatkossa. Tässä lyhyt kooste siitä, millaisia muutoksia Google Analyticsiin on tulossa ja miten sinun tulisi ottaa ne huomioon.

Mistä on kyse?

Googlen ilmainen verkkosivuston kävijäseurantaohjelma Google Analytics 4 (GA4) korvaa nykyisen Universal Analytics:in (UA), joka poistuu käytöstä kesällä 2023. Se on ollut käytössä useilla verkkosivustoilla jo yli vuosikymmenen ajan.

Muutos tarkoittaa sitä, että viimeistään nyt on aika ottaa GA4 haltuun ja asentaa se, jotta siirryttäessä kokonaan uuteen versioon olisi vertailudataa saatavilla. GA4 voidaan asentaa toimimaan samanaikaisesti UA:n kanssa.

Google Analytics 4 tarjoaa parempaa tekniikkaa

Koska Google on lopettamassa kolmannen osapuolen evästeiden käytön, muuttuvat myös analytiikkatyökalut. Toisin kuin edeltäjänsä, GA4 kerää tietoa tapahtumista, joita ovat mm. sivulla vierailu, videon katselukerta ja konversiopisteen napin klikkaus. Jokaisella tapahtumalla on oma uniikki tunnisteensa. GA4:n avulla voidaan kerätä paljon enemmän ja tarkempaa dataa siitä, mitä kävijät tekevät sivuilla tai sovelluksessa. Tämä mahdollistaa asiakaspolun seuraamisen ensimmäisestä tapahtumasta viimeiseen konversioon asti.

Parannettu yksityisyydensuoja

Tietosuojan näkökulmasta Google Analytics 4 on suunniteltu yksityisyys edellä. Käyttäjät voivat helpommin karsia evästeiden käyttöä ja näin seuranta saadaan sopimaan muun muassa GDPR:n kanssa. GA4 mahdollistaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa kenestä dataa voidaan kerätä ja miten sitä voidaan hyödyntää.

Koneoppiminen ja edistynyt analytiikka

GA4:n hyödyntämä tekoäly auttaa kävijöiden käyttäytymisen ymmärtämisessä, mikä on erityisen kätevää kävijöiden käyttäessä sivustoa useammalla eri laitteella tai kieltäessä evästeiden käytön. Tällöin tekoäly voi tunnistaa ja kategorisoida vierailijan käytöstä käyttämättä kolmannen osapuolen evästeitä. Tekoäly ilmoittaa uusista trendeistä, kuten tuotteen suosion kasvusta. Se voi myös ennustaa ja arvioida esimerkiksi myyntiä. Näin voidaan kerätä tärkeää tietoa verkkosivuston suorituskyvystä ilman yksityisyydensuojan vaarantumista.

Edistyneet analytiikkatyökalut mahdollistavat esimerkiksi polkuanalyysin (path analysis), joka näyttää yleisimmät reitit kotisivuillesi, sekä asiakkaan elinkaariarvon (user lifetime value) saamisen.

Enemmän vaivaa raportoinnin rakentamisessa

GA4:n käyttöliittymä on muuttunut melkoisesti, mikä tietysti tarkoittaa jonkin verran totuttelua käytön ensimetreillä. Esimerkiksi raportit ovat muuttuneet aivan täysin, eikä valmiita raportteja ole läheskään samaa määrää kuin aiemmissa versioissa. 

Uusi käyttöliittymä on totuttelusta huolimatta aiempaa käyttäjäystävällisempi, joten navigointi ja oikean tiedon löytäminen on helpompaa. Uusi versio mahdollistaa myös laajemman kustomoinnin oman makusi mukaan, joten voit tehostaa tärkeän datan käsittelyä entistä paremmaksi.

Tietojen silmäilyä voi helpottaa niinkin, että me autamme rakentamaan GA4:n datasta Googlen Data Studioon tietotaulun (dashboard). Näin markkinoinnin tärkeät numerot näkee yhdellä silmäyksellä. Tarkempi data löytyy Analyticsista.

Lue lisää GA4-muutoksesta Googlen ohjeista.

Mitä sinun nyt tulisi tehdä?

1. Asenna viimeistään nyt Google Analytics 4 vanhan Universal Analyticsin rinnalle. Näin saat kerättyä vertailukelpoista dataa ja ehdit totutella rauhassa uuteen käyttöliittymään.

2. Ala käyttämään tapahtumia seurataksesi vierailijoiden käytöstä sivustolla. On tärkeää tunnistaa tapahtumat, jotka ovat yrityksellesi tärkeitä ja asentaa ne oikein!

3. Tarkista ja päivitä datankeruuasetuksesi. Voit määrittää aiempaa paremmin, mitä dataa keräät ja kuinka sitä hyödynnät. Tarkista siis, että keräät tarpeellista dataa ja noudatat tietosuojasäädöksiä.

4. Ota hyöty irti uusista toiminnoista ja kustomointimahdollisuuksista! Tutki uusia toiminnallisuuksia, sekä luo raportteja ja tietotauluja nähdäksesi tarvitsemiasi tietoja.

Google sanoo voivansa siirtyä automaattisesti GA4:n käyttöön… Kannattaako tämä?

GA4 tarjoaa mahdollisuuden siirtää vanhan version asetuksia automaattisesti uuteen versioon. Tämän olisi tarkoitus auttaa yrityksiä, jotka eivät sitä itse tee, jotta he eivät menettäisi arvokasta historiallista dataa. Mutta mitä voi tapahtua, jos annat Googlen ottaa automaattisesti käyttöön GA4:n?

Jos Google ottaa GA4:n automaattisesti käyttöön, tärkeitä asetuksia ja konfiguraatioita voi jäädä ottamatta huomioon, koska kuten huomattu, GA4 ja UA ovat todella erilaisia! Google ei välttämättä osaa kopioida esim. mukautettuja mittareita tai suodattimia. Tämä voi aiheuttaa datan menetyksiä ja vahingoittumista, sekä tietojen epäjohdonmukaisuuksia raportoinnissa, mikä luonnollisesti aiheuttaa haasteita analytiikan toimivuudessa.

Google on ilmoittanut aloittavansa maaliskuusta alkaen mittauskokonaisuuksien määrittämisen käyttäen muutamia perusasetuksia. Jos et halua, että GA4-mittauskokonaisuus luodaan Universal Analytics -mittauskokonaisuutesi ja tagiesi perusteella, sinulla on mahdollisuus kieltää tämä.

Suosittelemme siirtymän toteuttamista hyvissä ajoin ja hallitusti, jotta analytiikasta saadaan irti se, mitä siltä oikeasti tarvitaan.

Markkinointisankarit auttaa analytiikassa

Kysy nyt tarjousta GA4-asennuksesta, Tag Managerin käytöstä, raporttien luomisesta tai muusta analytiikkatyöstä. Laitamme nämä yhdessä kanssasi kuntoon. Sinä voit keskittyä rauhassa ydinbisneksesi pyörittämiseen entistä tarkemman datan avulla. Sankariverkostostamme löytyy juuri oikea tekijä tähänkin hommaan.

Autamme tietenkin myös datan tulkitsemisessa ja hyödyntämisessä liiketoiminnassa. Voit kysyä lisää laittamalla sähköpostia saskia.salomaa (at) markkinointisankarit.fi tai soittamalla Saskialle, 044 530 5919.

Kuva: Georgie Cobbs / Unsplash