Google-mainonta on hyvä tapa saada lisää asiakkaita tietoa hakevista ihmisistä eli Googlen käyttäjistä. Google-mainonta on yksinkertaisimmillaan tätä:
- Luodaan tili Google Ads -järjestelmään, johon liitetään yrityksen luottokortti. Tämän jälkeen Google Adsiin syötetään alla mainitut tiedot.
- Yrityksessä päätetään avainsanat, joita hakeville halutaan näyttää mainoksia. Esimerkiksi polkupyöräliike voisi mainostaa huoltopalvelujaan avainsanoilla ”polkupyörän korjaus”, ”polkupyörän huolto”, ”polkupyörä keväthuolto”, ”polkupyörän kumin vaihto”. Uusia pyöriä se taas voisi mainostaa sanoilla ”uusi polkupyörä”, ”polkupyörä verkkokauppa” ja ”sähköpyörä”.
- Valitaan laskeutumissivu, eli se sivu, jolle ihmisiä halutaan ohjata. Yleensä etusivu ei ole paras laskeutumissivu. Esimerkiksi polkupyöräliikkeen kannattaisi ohjata huolto- ja korjausaiheilla ihmiset mieluummin huoltoa koskevalle alasivulle kuin etusivulle, jossa esitellään uusia pyöriä.
- Kirjoitetaan mainostekstit eli ne tekstit, jotka näkyvät Googlen käyttäjille. Nämä jakautuvat otsikko- ja kuvausriveihin.
- Valitaan kuvat. Osa mainosmuodoista hyödyntää kuvia ja yrityksen logoja mainonnan yhteydessä, joten mukaan kannattaa valita sesonginmukaisia ja houkuttelevia kuvia, jossa myyty tuote erottuu selkeästi.
- Lasketaan budjetti. Se voi olla mitä tahansa parista kympistä kuukaudessa tuhansiin euroihin. Polkupyöräliikkeen sesonkia on kevät, joten budjettia kannattaa silloin kasvattaa. Budjettia voi säätää päivittäin, joten se on helppo laittaa isolle silloin kun kysyntää on ja pienentää sitten, kun sesonki on ohi. Koska Google Ads veloittaa (pääsääntöisesti) klikkipohjaisesti, ei mainonnasta makseta kuin silloin, kun ihmisiä ohjataan kotisivuille.
- Valitaan kohdennus. Google Ads -mainontaa on helppo kohdistaa paikallisesti tai vaikka koko Suomen laajuisesti. Polkupyöräliikkeen kannattaa kohdentaa huoltopalvelunsa suhteellisen rajatulle alueelle sillä huollon asiakkaat ovat usein paikallisia. Sen sijaan verkkokauppaansa, jossa on uusia pyöriä, se voi mainostaa vaikka koko Suomessa. Jos verkkokauppa toimittaa myös ulkomaille, on Google Ads -mainontaa helppo kohdistaa vaikkapa Saksaan tai Ranskaan.
Mutta onko Google-mainonta valmiina, kun kampanjat on tehty ja laitettu pyörimään Google Ads-tilille? Vaikka yksi osa työstä onkin valmiina, ei tämän jälkeen kampanjoita kannata jättää oman onnensa nojaan. Google Ads -kampanjoiden muokkausta kutsutaan optimoinniksi.
Google-mainonta vs. hakukoneoptimointi
Google-mainonta ja hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) ovat eri asioita. Onkin hiukan hämäävää, kun optimoinnista puhutaan myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä. Mainoskampanjoiden optimointi tarkoittaa sitä, että Google Ads -järjestelmään syötettyjä tietoja muokataan vastaamaan paremmin sitä, mitä Googlen käyttäjät hakevat.
Hakukoneoptimointi taasen tarkoittaa yrityksen kotisivuille tehtäviä muutoksia, jotta sivusto nousisi paremmin näkyviin Googlen luonnollisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa. Pyöräliikkeen hakukoneoptimointia voi olla esimerkiksi tekstin lisääminen sähköpöyrän tuotekuvaussivulle, jotta Google ymmärtäisi paremmin, millaisten hakujen yhteydessä verkkokaupan linkkejä kannattaa näyttää.
Tässä kirjoituksessa keskitymme siis Google-hakumainonnan eli hakutulossivun maksullisten klikkien optimointiin.
Google-mainonta ja optimointi: tarkistuslista
Kuinka usein kampanjoita tulee optimoida? Vastaus riippuu täysin yrityksesi toiminnasta ja Google Ads -kampanjoistasi. Mikäli myyt ympäri vuoden samoja tuotteita pienehköllä budjetilla, voit hyvin pärjätä sillä, että käyt kurkistamassa tilillesi kerran kuukaudessa. Jos taas myyt vaihtelevia tuotteita isolla volyymillä, voi sinun olla tarpeen katsoa tilille viikottain tai jopa päivittäin.
Suositukset. Google tarjoaa paljon automaattisia vaihtoehtoja siihen, millä kaikilla keinoilla voit optimoidan kampanjoita.
Kirjaudu Ads-tilille. Valitse vasemman laidan valikosta Suositukset (Recommendations) -välilehti. Tämä on paikka, jossa Google Ads tarjoaa valmiita vinkkejä kampanjoiden parantamiseen. Älä kuitenkaan klikkaile sokkona kaikkia suosituksia läpi – Ads saattaa tarjota kampanjoihin esimerkiksi sanoja, jotka eivät ole bisneksesi kannalta olennaisia. Jos haluat kuitenkin optimoida kampanjoitasi nopeasti, kurkkaa tämä kohta säännöllisin väliajoin.
Lisäksi kannattaa olla tarkkana aina kun Google ehdottaa budjetin kasvattamista – voit toki saada lisäbudjetilla lisää liikennettä – joskus mainokset voivat näkyä myös täysin epäolennaisissa yhteyksissä, ja joudut maksamaan ”vahinkoklikeistä”. Esimerkiksi mobiilipelien yhteydessä näkyvät mainokset ovat kokemustemme mukaan usein turhia ja pelaajat klikkaavat niitä vahingossa.
Google-mainonnan optimointi kampanjatasolla
Kampanjat. Kampanjatasolla voit budjettien kohdalla tutkia, tulevatko päiväbudjetit täyteen? Saatko kampanjoista tuloksia eli konversioita? Tulosseurannan asentaminen kannattaa, jos sivustollasi on mitään mitattavaa. Budjetin täyteen tuleminen tarkoittaa sitä, että kun olet asettanut 30 euron rajan, niin kulutuksesi on ollut 30 euroa.
Jos budjetti on osunut kattoon, kannattaa miettiä, olisiko budjetin kasvattamisesta hyötyä? Vai kannattaisiko sinun rajata vielä tarkemmin kampanjoidesi aiheita? Jos taas budjetti ei ole tullut täyteen niin voit miettiä, kannattaisiko käytössä olevaa sanapalettia laajentaa.
Mainosryhmät. Oletko jakanut aiheet fiksuihin mainosryhmiin? Nyrkkisääntö on se, että jokainen aihe kannattaa pitää omana mainosryhmänään. Pyöräliikkeen ei siis kannata pitää sanoja ”pyörän huolto” ja ”uusi sähköpyörä” samassa mainosryhmässä.
Jos jokin mainosryhmä kuluttaa leijonanosan kampanjan budjetista, voi olla fiksua siirtää tämä mainosryhmä omaan kampanjaansa. Näin pystyt säätelemään paremmin sitä, että miten eri aiheet näkyvät. Jos vaikkapa pyöräliikkeellä sähköpyörien myyminen on erittäin hyväkatteista toimintaa, mutta tavalliset polkupyöräaiheet vievät leijonanosan budjetista, kannattaa sähköpyörät siirtää omaan kampanjaansa.
Google-mainonta & optimonti mainosryhmätasolla
Klikkaa itsesi sisään suosituimpaan mainosryhmään. Valitse sitten vasemmasta laidasta se teema, jota haluat optimoida (esim. Mainokset ja Laajennukset, Avainsanat jne.)
Mainokset ja elementit (ent. laajennukset). Analysoi ensin vanhoja mainoksia. Millaiset mainostekstit ovat saaneet Googlelta parhaat arviot? Löytyykö eniten klikattu tai parhaiten tulosta tuonut avainsana mainoksista? Jos ei, lisää. Voit myös kirjoittaa uusia mainoksia ja laittaa esimerkiksi huonoimman klikkaus/interaktioprosentin saaneita mainoksia tauolle.
Oletko liittänyt kampanjoihin tarpeeksi elementtejä (kutsuttiin aiemmin nimellä laajennuksia), esimerkiksi sivustolinkkejä? Sivustolinkit ovat lisälinkkejä, joita Google näyttää aina välillä mainosten alapuolella. Jos olet liittänyt sivustolinkkejä, niin mikä niistä on tuonut parhaat tulokset?
Google-mainonnan avainsanat ja hakutermit
Avainsanat. Avainsanat-kohta on ne sanat, jotka olet itse lisännyt Google Ads-tilille. Onko tililläsi jokin sana, joka on saanut paljon näyttöjä, mutta vähän klikkauksia? Voi olla, että Googlen käyttäjät eivät siis pidä mainostasi relevanttina näiden hakujen osalta. Toisaalta onko tililläsi jokin avainsana, joka ei ole yrityksesi nimi, mutta jolla on todella hyvä klikkausprosentti (yli 10%)? Tällaisilla aiheilla klikanneet ovat todella kiinnostuneita tuotteistasi/palvelustasi, joten olisiko samassa kategoriassa muita vastaavia tuotteita, joita voisit myydä heille? Saatatkin saada avainsanoja tarkkaillessasi lisätietoja siitä, miten sinun kannattaisi kehittää sivustoasi.
Avainsanat-kohdasta voit myös saada hyviä ideoita siihen, miten sinun pitäisi päivittää kotisivujasi – löytyykö kotisivuiltasi suosituimpia avainsanoja vastaavaa sisältöä?
– Google-mainonnan konkari
Hakutermit-kohta on se, millä käyttäjät ovat oikeasti tehneet hakuja. HUOM! Avainsanat ja hakutermit eivät suinkaan aina ole sama asia.
- Avainsanat on siis lista sanoista, joita sinä olet lisännyt tilille.
- Hakutermit ovat taas ne sanat, joilla tehtyjen hakujen yhteydessä mainos on näkynyt.
- Pyöräliikkeen omistajan lisätessä tilille sanan ”sähköpyörä” näkyy avainsanat-välilehdellä sana ”sähköpyörä”. Tällöin hakutermit-välilehdeltä voi löytyä jonkin ajan kuluttua (kun hakuja on ehtinyt kertyä tarpeeksi) myös esimerkiksi sanat ”uusi sähköpyörä”, ”sähköpyörä vertailu” ja ”sähköpyörä uusi akku”.
Kannattaa siis tutkia hakutarmit-välilehteä ja lisätä sieltä sanoja joko joko kampanjan avainsanoiksi tai negatiivisiksi avainsanoiksi. Voi olla, että olet itse lisännyt kampanjoihisi sanan ”lasi”, mutta näet käyttäjien tehneen hakuja ”juomalasi”- ja ”ikkunalasi”-sanoilla. Voi siis olla hyvä tarkentaa omaa avainsanalistaa.
Negatiiviset avainsanat ovat siis niitä sanoja, joilla mainoksesi ei saa näkyä. Esimerkiksi ikkunalasin korjaajalle sana ”Iittala” voisi olla kampanjassa negatiivisena avainsanana. Tämä siksi, että Iittala-aiheisiin hakuihin voi myös liittyä sana ”lasi”, mutta ikkunalasikauppias ei hyödy siitä, että joku Iittalan lasia etsivä tulee hänen kotisivuilleen.
Google-mainonta ja optimointi: tiivistelmä
- Google-mainonnan kampanjat eivät ole valmiita kun ne lisätään tilille, vaan kampanjoita tulee optimoinda säännöllisesti. Optimoinnin useus riippuu täysin kampanjoiden laajuudesta, sesongeista jne. Staattisemman toimialan kampanjoita tulee optimoida harvemmin kuin nopealiikkeisen toimialan kampanjoita.
- Automaattisiin suosituksiin kannattaa suhtautua varauksella. Listasta voi saada paljon hyviä ideoita, mutta osa suosituksista voi turhaan kuluttaa budjettia.
- Mainostekstit kannattaa käydä läpi säännöllisin väliajoin.
- Avainsanoja voi lisätä tai poistaa silloinkin, kun kampanja pyörii. Esimerkiksi jos jokin tuote loppuu, voi sanan tai mainosryhmän laittaa väliaikaisesti tauolle.
- Negatiiviset avainsanat vähentävät mainoksen näkymistä väärien hakujen yhteydessä.
Toivottavasti pääset tämän pikaoppaan avulla liikenteeseen! Googlen banneriverkoston optimoinnille on aivan omat kikat, niitä käsittelemme ehkä myöhemmin. Jos tämän luettuasi taas tuntuu siltä, että haluat ulkoistaa Google-mainonnan muokkaustyön ja ehkä muitakin osia markkinoinnistasi, niin tutustu palveluihimme.