Markkinointijohtajan urapolku on Markkinointisankareiden blogisarja, jossa haastatellaan eri aloilla menestyneitä markkinointipäättäjiä. Nyt vuorossa on Tammer Brandin markkinointijohtaja Hanna Kolulahti.
Vaikka Hanna Kolulahdella on takanaan jo 20 vuotta markkinoinnin ja myynnin kokemusta, jaksaa hän silti innostua uusista asioista. Esimerkiksi nyt Hanna on innoissaan siitä, mihin markkinointi ja myynti voivat tekoälyllä kehittyä.
Viimeiset 10 vuotta Hanna on työskennellyt Tammer Brandsilla. Vuonna 1954 perustettu Tammer Brands on pitkän linjan kotimainen tukkukauppa, jonka valikoimissa on yli 20 000 tuotetta 50 eri brändiltä.
Markkinointijohtajan eli Chief Marketing Officerin (CMO) vastuualueet vaihtelevat runsaasti ja toimenkuva on laaja. Hannan työnkuvan avaaminen kertoo siitä, miten monipuolisia asioita markkinointijohtajan pestissä voi päästä tekemään.
Hannan vastuualueisiin kuuluvat verkkokaupan kehitys, markkinointi, erilaiset kampanjat sekä aineistot, shop-in-shopit, messut sekä tapahtumat ja ylipäänsä kaupallisuudesta ja viestinnästä huolehtiminen. Käytännössä Hanna on tuonut luonut Tammer Brandsille esimerkiksi shop in shop -kokonaisuudet, joissa vuodessa rakennetaan noin 300 myymäläkokonaisuutta kotimaassa ja vientiin.
Tämän ohella Tammer Brandsilla on 11 000 neliötä näyttelytilaa 3 eri kerroksessa, joiden osalta Hanna vastaa trendeistä, sisustuksesta ja studiosta. Hannan pöydällä on myös brändimarkkinoinnin johtaminen.
Työ jaksaa inspiroida päivästä toiseen
Hanna on ollut Tammer Brandsin CMO hiukan yli vuoden. “Tätä ennen toimin Tammer Brandsilla verkkokauppapäällikkönä ja myymäläpäällikkönä”, Hanna sanoo. “Työssä on kivointa monipuolisuus sekä ihmisten kanssa toimiminen”, Hanna kuvaa. Nykyisessä työssä hänellä on noin 30 tiimiläistä.
Opiskelu työn ohessa on Hannalle tärkeää, koska hän näkee, että eteenpäin pääsee vain suhtautumalla avoimesti uusiin asioihin. Tällä hetkellä Hannalla on työn alla markkinoinnin johtamisen tutkinto sekä tradenomiopinnot. Markkinoinnin johtamisen tutkinto valmistuu vuoden loppuun mennessä ja tradenomiopinnot vuonna 2024.
Alun perin Hannan ei pitänyt suuntautua lainkaan kaupalliselle alalle. Hanna haki ylioppilaskirjoitusten jälkeen opiskelemaan farmasiaa. Hän jäi 0,25 pisteen päähän sisäänpääsystä ja mietti, että mitä seuraavaksi. Hanna tulee yrittäjäperheestä, ja töiden tekemisen eetos on iskostettu häneen jo pienestä pitäen.
Kehittyminen ydinasiana markkinointijohtajan työssä
Hanna on kaikissa töissään heti uran alusta alkaen pyrkinyt miettimään, miten työtä voisi kehittää. “Olen kiitollinen, että olen kohdannut urani varrella paljon hyviä kollegoita ja esihenkilöitä, jotka ovat mahdollistaneet koulutuksen ja lisävastuunoton”, Hanna sanoo.
Millä kaikella ajalla Hanna tekee tämän kaiken? Koska Hannalla on elämässään paljon asioita, pitää hän tiukasti kiinni aikatauluista. “Kun asiat merkitsee kalenteriin, niin niille löytyy aikaa”, Hanna toteaa.
Mikä on markkinointia koskeva suurin ajatusvääristymä, jonka Hanna haluaisi korjata?
Hannan mielestä markkinointia käsitellään usein kuluina tai kustannuksina, vaikka hän puhuisi mieluiten investoinnista. “Markkinointi tulee nitoa osaksi liiketoimintaa miettien, että mikä on se isompi tahtotila, jota markkinoinnilla tavoitellaan”, Hanna sanoo.
Miten muu johto voi tukea CMO:n työtä?
Hanna viittaa edelliseen vastaukseensa, jossa kokee että yritysjohdon tulisi nähdä markkinointi osana kokonaisuutta. “Ei niin kun kaikki muu on kokeiltu, niin voisiko markkinointi tehdä asialle jotain”, Hanna kuvaa. Tärkein tuki, mitä yritysjohto voi CMO:lle antaa, on siis että lähdetään liikenteeseen yhtenä rintamana.
Mitä Hanna tekee vapaa-ajallaan?
Hannalle on tärkeää tyhjentää pää urheilemalla. Hanna kertoo, että unohtuu helposti flow’ssa tutkimaan jotain mielenkiintoista asiaa, jolloin päivät venyvät. Toisaalta tämän vastapainoksi hän juoksee ja käy lenkillä koirien kanssa. Hannalla on perhe ja kolme Hovawart-koiraa, Iita, Elmo ja Alma, joiden kanssa peuhatessa työasiat unohtuvat.
Miksi kirjoitamme aiheesta? Me Markkinointisankarit haluamme nostaa yritysten arjen sankareita eli markkinointijohtajia esiin. Markkinointijohtaja on helposti se henkilö, jonka työtä ei huomata, kun yrityksellä menee hyvin. Mutta kun yrityksen tulos kehittyy hitaammin, kääntyvät syyttävä sormi ja budjettileikkaukset herkästi markkinointiosaston suuntaan. Kyse on kuitenkin useammin siitä, että myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ei toimi. Tilaa alla olevalla lomakkeella uutiskirjeemme, jos haluat lukea uratarinan aina, kun sellainen ilmestyy!