Tekoäly markkinoinnissa

Tekoäly markkinoinnissa: sisältömarkkinointi mullistuu täysin

Tekoäly tulee muuttamaan paljon niitä palikoita, joiden varaan työelämämme rakentuu. Markkinointi ei tietenkään ole immuuni näille muutoksille ja tekoäly onkin lyönyt markkinoinnissa itsensä läpi erityisesti sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. 

Tekoälytyökalujen avulla on helppo tuottaa kaikenlaista materiaalia, mutta miksi emme kuitenkaan usko, että markkinoijilta loppuisivat työt? Siihen on vastaus alempana, mutta ennen kuin mennään siihen, käydään läpi, mistä oikein puhutaan, kun puhutaan tekoälystä markkinoinnissa. Microsoftin Lukas Lundin tiivistää tässä videossa erittäin hyvin sen, millaisia sovelluksia tekoäly tarjoaa.

Lisäksi näin ChatGPT kertoo aiheesta itse (seuraava tekstinpätkä generoitu): 

”ChatGPT” ja ”OpenAI API” liittyvät toisiinsa, mutta niillä on erilaiset roolit ja tarkoitukset. Tässä yksinkertaistettu selitys näiden kahden välillä:

  • ChatGPT viittaa yleensä erityiseen malliin tai sovellukseen, joka perustuu OpenAI:n GPT (Generative Pretrained Transformer) -arkkitehtuuriin ja on optimoitu keskusteluja varten.
  • Se on suunniteltu ymmärtämään ja vastaamaan käyttäjän syötteisiin luonnollisella kielellä, ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi chatbot-sovelluksissa.
  • ChatGPT voi olla yksi monista GPT-pohjaisista malleista tai sovelluksista.

OpenAI:n API: 

  • OpenAI API on rajapinta, jonka avulla kehittäjät voivat integroida OpenAI:n malleja, kuten GPT-3 tai GPT-4, omiin sovelluksiinsa, tuotteisiinsa tai palveluihinsa.
  • Se tarjoaa pääsyn OpenAI:n koulutettuihin malleihin ja mahdollistaa niiden hyödyntämisen erilaisissa sovelluksissa, kuten tekstingeneroinnissa, keskusteluissa, pelissä ja monissa muissa.
  • Käyttämällä OpenAI API:a, kehittäjät voivat käyttää ChatGPT:n kaltaisia malleja (tai muita malleja) ilman, että heidän tarvitsee itse isännöidä tai hallita suuria malleja.

Yhteenvetona: ChatGPT on eräänlainen keskusteluun optimoitu malli tai sovellus, kun taas OpenAI API on työkalu, jonka avulla kehittäjät voivat integroida tällaisia malleja omiin sovelluksiinsa.

Käytännössä ChatGPT onkin luultavasti helpoiten ja nopeiten käytettävissä markkinoijan olevat työkalu. Sama koskee kuvasovellus Dall-E:tä, Midjourneytä ja muita vastaavia työkaluja. Josta päästäänkin siihen, miten valtavasti tekoäly on muuttanut sisältömarkkinointia. 

Tekoäly markkinoinnissa sisältömarkkinoinnin näkökulmasta

Sisältömarkkinointi on pitkään nojannut ahkerien sisällöntuottajien varaan, jotka ovat tuottaneet niin laskeutumissivujen tekstejä, blogikirjoituksia, some-päivityksiä, tuotetekstejä, uutiskirjeitä, ladattavia oppaita, esitteitä, verkkosivutekstejä ja muita materiaaleja. Jäävätkö nämä kaikki sisällöntuottajat nyt työttömiksi?

Emme usko niin. Toki työn määrä itsessään vähenee aluksi, kun kone tuottaa runkosisällön paljon tehokkaammin kuin ihminen. Ihmistä tarvitaan kuitenkin tuottamaan sisältöihin oma ääni, yrityksen näkemys ja inhimillisyys. Tekoäly markkinoinnissa ei nimittäin ole vailla riskejä. 

Isoja haasteita on geneerisyys sekä stereotypioiden vahvistaminen. ChatGPT:ltä puuttuu se inhimillinen kokemus, mitä vain ihminen voi tarjota löytämällä havaintoja arjestaan. Siksi on riski, että tekoälyn avulla tuotettu sisältö vastaa kyllä näennäisesti lukijan kysymykseen, mutta ei herätä lainkaan tunteita tai heitä lukijalle vastapalloa siitä, oliko alun perin kysytty kysymys relevantti. 

Toisekseen tekoäly saattaa vahvistaa esimerkiksi vääränlaisia stereotypioita. Yritin generoida tekoälysovellus Dall-E:n avulla kuvaa käskyllä ”Luo kuva markkinointijohtajasta”. Lopputulemana oli pelkkiä miehiä ja puolipäättömäksi jäävä nainen. Tekoälylläkin on siis haasteensa erityisesti stereotypiaan liittyvien vääristymien vahvistamisessa, joten tekoälytyökaluja hyödyntävän markkinoijan kannattaa olla tarkkana.

Tällaisia sisältöjä verkko ei kaipaa enää yhtään lisää. 

Lisäksi erilaisissa plugineissa eli ChatGPT:hen liittyvissä lisäosissa on erilaisia tietoturvariskejä. Wiredin artikkeli valaisee asiaa.

OpenAi käyttää myös ChatGPT:llä generoituja sisältöjä koulutustarkoituksiin, ellei chat-historiaa laita erikseen pois päältä. Eli mitään kovin arkaluontoista ChatGPT:n kautta ei kannata pyöräyttää. 

Markkinoinnissa on kuitenkin paljon sellaista rutiinityötä, joita tuskin moni jää kaipaamaan. Esimerkiksi verkkokaupan satojen tuotteiden tuotekuvausten hakukoneoptimointi on tylsää ja toistuvaa naputtelua, jonka tekoäly tuottaa hetkessä. Tai paljon haettuihin aiheisiin perustuvien blogipostausten ideointi, kun pää lyö ihan tyhjää. 

Miten me itse hyödynnämme tekoälyä sisältömarkkinoinnissa?

Millaisissa sisältömarkkinoinnin toimenpiteissä olemme itse hyödyntäneet tekoälytyökaluja viime aikoina?

Ideointi ja sisällöntuotanto: Käytin ChatGPT:tä tämän blogin sisällön ideointiin sekä sisällöntuotantoon. 

Hakukoneoptimointi. ChatGPT auttoi minua luomaan hakukoneystävällisiä otsikoita eri sisällöille. 

Sisällön stilisointi. Käytin ChatGPT:tä markkinointijohtajan urapolusta kertovan blogisarjan sisällön muokkauksessa. Käytännössä tämä tapahtui niin, että lykkäsin haastattelumuistiinpanot ChatGPT:lle. Näiden pohjalta ChatGPT loi blogin runkotekstin, jota sitten täydensin haastattelumuistiinpanoihin pohjautuen. 

Tässä kohdassa huomasin, että tekoälytyökalujen käyttäminen ei ole pelkkää autuutta. Vaikka sain tällä tavalla tekstirungon nopeasti kasaan, sai haastattelumuistiinpanoja käydä tarkasti läpi, jotta muutamat olennaiset asiat saatiin mukaan. ChatGPT:n tuottamasta tekstistä ne puuttuivat. Kiireessä tekoälytyökalujen käyttö tällaisessa asiassa saattaa jättää tärkeitä asioita puuttumaan lopullisesta sisällöstä. Toisaalta – voihan näin käydä ihmisellekin. 

Kääntäminen. Käänsin asiakkaan työntekijän englanniksi tehdyn haastattelun suomenkieliseksi blogitekstiksi. Toki teksti vaati vielä itseltäni läpilukua ja asiakkaan brändin sävyn huomioon ottamista, mutta tekeminen oli joka tapauksessa hyvin nopeaa. 

ChatGPT:n ohella on tullut jo paljon erilaisia ohjelmistoja, jotka tarjoavat markkinoijalle tavan hyödyntää tekoälyä markkinoinnissa. Esimerkiksi Superlines tarjoaa markkinointitiimille kaikki tekoälyllä luodut sisällöt yhdessä paikassa sekä tavan tuoda brändi mukaan AI:lla generoituun sisältöön. Myös HubSpot tarjoaa paljon erilaisia työkaluja markkinoinnin automaatiota käyttävälle sisällöntuottajalle.

Mielenkiintoista nähdä, mihin tekoälyn työkalut kehittyvät ja millaiseksi markkinoijan rooli muuttuu tulevaisuudessa. Tilaa uutiskirjeemme alta, jos haluat pysyä mukana kehityksessä!