Google-mainonta ja optimointi

Google-mainonta & kampanjoiden optimointi: tarkistuslista

Google-mainonta valmiina: kampanjat on tehty ja laitettu pyörimään Google Ads-tilille? Vaikka yksi osa työstä onkin valmiina, ei tämän jälkeen kampanjoita kannata jättää oman onnensa nojaan. Google Ads -kampanjoiden muokkausta kutsutaan optimoinniksi.

Google-mainonta ja hakukoneoptimointi ovat eri asioita. Onkin hiukan hämäävää, kun optimoinnista puhutaan myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä. Hakukoneoptimointi tarkoittaa kuitenkin sivustolle tehtäviä muutoksia, jotta sivusto nousisi paremmin näkyviin Googlen luonnollisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa. Tässä kirjoituksessa keskitymme siis Google-hakumainonnan eli hakutulossivun maksullisten klikkien optimointiin.

Tarkista ainakin nämä Google-mainontaa optimoidessasi

Suositukset. Kirjaudu Ads-tilille. Valitse vasemman laidan valikosta Suositukset -välilehti. Tämä on paikka, jossa Google Ads tarjoaa valmiita vinkkejä kampajnoiden parantamiseen. Älä kuitenkaan klikkaile sokkona kaikkia suosituksia läpi – Ads saattaa tarjota kampanjoihin esimerkiksi sanoja, jotka eivät ole bisneksesi kannalta olennaisia. Jos haluat kuitenkin optimoida kampanjoitasi nopeasti, kurkkaa tämä kohta säännöllisin väliajoin.

Google-mainonnan optimointi kampanjatasolla

Kampanjat. Kampanjatasolla voit budjettien kohdalla tutkia, tulevatko päiväbudjetit täyteen? Saatko kampanjoista tuloksia eli konversioita? Tulosseurannan asentaminen kannattaa, jos sivustollasi on mitään mitattavaa.

Mainosryhmät. Oletko jakanut aiheet fiksuihin mainosryhmiin? Jos jojokin mainosryhmä kuluttaa leijonanosan kampanjan budjetista, voi olla fiksua siirtää tämä mainosryhmä omaan kampanjaansa.

Google-mainonta & optimonti mainosryhmätasolla

Klikkaa itsesi sisään suosituimpaan mainosryhmään. Valitse sitten vasemmasta laidasta se teema, jota haluat optimoida (esim. Mainokset ja Laajennukset, Avainsanat jne.)

Mainokset ja laajennukset. Löytyykö eniten klikattu tai parhaiten tulosta tuonut avainsana mainoksista? Jos ei, lisää. Voit myös kirjoittaa uusia mainoksia ja laittaa esimerkiksi huonoimman klikkaus/interaktioprosentin saaneita mainoksia tauolle. Oletko liittänyt kampanjoihin tarpeeksi laajennuksia, esimerkiksi sivustolinkkejä? Jos olet liittänyt sivustolinkkejä, niin mikä niistä on tuonut parhaat tulokset?

Avainsanat. Avainsanat-kohta on ne sanat, mitä sinun toimestasi on lisätty tilille. Onko tililläsi jokin sana, joka on saanut paljon näyttöjä mutta vähän klikkauksia? Voi olla, että Googlen käyttäjät eivät siis pidä mainostasi relevanttina näiden hakujen osalta.

Avainsanat-kohdasta voit myös saada hyviä ideoita siihen, miten sinun pitäisi päivittää kotisivujasi – löytyykö kotisivuiltasi suosituimpia avainsanoja vastaavaa sisältöä?

– Google-mainonnan konkari

Hakutermit-kohta on se, millä käyttäjät ovat oikeasti tehneet hakuja. Avainsanat ja hakutermit eivät suinkaan aina ole sama asia. Kannattaa siis tutkia hakutarmit-välilehteä ja lisätä sieltä sanoja joko joko kampanjan avainsanoiksi tai negatiivisiksi avainsanoiksi. Voi olla, että olet itse lisännyt kampanjoihisi sanan “lasi”, mutta näet käyttäjien tehneen hakuja “juomalasi”- ja “ikkunalasi”-sanoilla. Voi siis olla hyvä tarkentaa omaa avainsanalistaa.

Negatiiviset avainsanat ovat siis niitä sanoja, joilla mainoksesi ei saa näkyä. Esimerkiksi ikkunalasikauppiaalle “Iittala” voisi olla kampanjassasi negatiivisena avainsanana. Tämä siksi, että Iittala-aiheisiin hakuihin voi myös liittyä sana “lasi”, mutta itse et hyödy siitä, että joku Iittalan lasia etsivä tulee kotisivuillesi.

Toivottavasti pääset tämän pikaoppaan avulla liikenteeseen! Googlen banneriverkoston optimoinnille on aivan omat kikat, niitä käsittelemme ehkä myöhemmin. Jos tämän luettuasi taas tuntuu siltä, että haluat ulkoistaa Google-mainonnan muokkaustyön ja ehkä muitakin osia markkinoinnistasi, niin tutustu palveluihimme.