ios 14-päivityksen vaikutus Facebook ja Instagram mainonnassa

iOS 14-päivityksen vaikutukset Facebook- ja Instagram-mainonnassa

Tuntuvatko Facebook- ja Instagram-mainontaan vaikuttaneet muutokset edelleen hankalalta? Ehkä ihmettelet, miksi mainoksien tulokset ovat pienentyneet, etkä ymmärrä miksi. Unohtamatta punaisia pop up-ikkunoita, jotka muistuttavat, että Facebookin resurssikeskuksessa on tarkistettava kohderyhmät, joiden koko on pienentynyt.

Miten siis voit vastata iOS 14:n muutoksiin, jotta somemainontasi tuottaa edelleen tuloksia niin kuin ennen vanhaan? Kerrataan ensin, mitä kuukausi takaperin tapahtui.

Mistä on siis kyse? 

Applen yksityisyyssuoja iPhoneissa ja iPadeissa muuttui iOS 14-käyttöjärjestelmäpäivityksen myötä. Tämä tarkoittaa, että laitteiden käyttäjillä on suurempi mahdollisuus estää heidän verkkokäyttäytymisensä seurantaa. Tämä vaikuttaa luonnollisesti kyseisen henkilön osto- ja mielenkiintoprofiilin analysointiin, raportointiin sekä mainoksien kohdentamiseen.

Konkreettisella tasolla: Applen tuleva yksityisyydensuoja ilmoittaa laitteen käyttäjälle, jos seurantaa pyritään suorittamaan. Se myös kysyy käyttäjältä, haluaako hän sallia kohdentamisen ja raportoinnin – toisin sanoen tietojen keräämisen. Seuranta pohjautuu yksilölliseen laitetunnistukseen, nimeltään IDFA, joka on jokaisessa iPhonessa ja iPadissa.

Kuluttajille Applen suorittama yksityisyys- ja turvallisuuspäivitys tarjoaa selkeyttä, rehellisyyttä, ja oman tietoisuuden paranemista tietojen keräämisen suhteen. Apple haluaakin pitää itseänsä edelläkävijänä, joka välittää käyttäjiensä yksityisyydestä ja turvallisuudesta. Näin kyseinen teknologiayritys myös mainosti itseään pari vuotta sitten sloganilla “What happens on your iPhone, stays on your iPhone.”

Ketä tämä siis koskettaa?

Jos sinulla on Applen laitteita käytössä tai mainostat Facebook- ja/tai Instagramin kautta, iOS 14-päivityksen mukana tuomat muutokset koskettavat sinua.

Mainostaja – Mitä minun tarvitsee tehdä?

Mainostajan täytyy vahvistaa oman kotisivustonsa domain (suomeksi domainin toimialue) Facebook Business Managerissa “Brändin turvallisuus”-välilehden kautta. Facebook Business Manager tarjoaa useamman eri vaihtoehdon domainin vahvistamiseksi, muun muassa nimipalvelimelle (DNS) lisättävän koodin ja pätkän HTML-koodia, joka lisätään nettisivujen lähdekoodiin. 

Mainostajana voit käyttää kahdeksan eri konversiotapahtumaa per domain. Tämän lisäksi, 28-päivän attribuutioaikaväli poistuu ja tilalle saapuu seitsemän päivää klikkauksesta -jakso tuleviin mainosjoukkoihin. Data tullaan säilyttämään laitteessa, eikä Facebookin pikseli vie sitä samantien eteenpäin.

Myös konversiotietojen analysointi rajoittuu. Jos kuluttaja ei ole hyväksynyt seurannan tekoa, Facebook pikseli ei pysty välttämättä jäljittämään onko iOS 14-järjestelmän käyttäjä klikanut mainosta tai lisänyt tuotteita ostoskoriin. Esimerkiksi, jos olet valinnut “aloitusivun näytöt” mainosten jakelun optimoinniksi (Mainosjoukko, väliotsikko Optimointi ja Jakelu), Facebook käyttää tilastollista mallinnusta, jonka avulla arvioi kuinka monta on klikannut mainosta ja päätynyt lisäämällesi URL-sivullesi.

Tämän lisäksi, jos iOS 14-käyttäjä on kieltäytynyt seurannasta ja raportoinnista, konversiotapahtumat rajoittuvat vain yhteen tapahtumaan. Toisin sanoen: jos henkilö lisää tuotteen ostoskoriin ja ostaa sen, vain toinen näistä konversioista tallentuu. Tämän takia omat konversiotapahtumat kannattaa järjestää tärkeysjärjestykseen, jolloin et jää tietämättömäksi sinulle tärkeimmistä konversioista. Konversiotapahtumien järjestämisen voi suorittaa Facebook Business Managerin tapahtumien hallinnasta. Tämän lisäksi konversiotapahtumat voivat rekisteröityä päivien viiveellä.

Facebook ei pysty suoran kertomaan kuinka moni iOS-laitteen käyttäjä klikkaa seurannan hyväksymisen tai kieltäytyy siitä. Tämän takia Facebook ja Instagram -mainoksien tulokset eivät myöskään kerro valitettavasti koko totuutta katsoessasi kuinka moni on nähnyt mainoksesi tai klikannut sitä.

Seurannasta kieltäytyneille on lähes mahdotonta kohdistaa uudelleenmarkkinointia Facebookissa ja Instagramissa. Entuudestaan konvertoituneita ei voida sulkea kohderyhmistä pois. Nämä luonnollisesti vaikeuttavat mainoksien optimointiin, seurantaan, ja raportointiin. Myös konversioiden määrä ja mainonnan tulokset tulevat kutistumaan jos vertaat niitä aikaisimpiin tuloksiisi.

Kuluttaja –  Mitä minun tarvitsee tehdä?

Jos hyväksyt seurannan suorittamisen: Hommat pyörii niin kuin ennenkin. Todennäköisesti et näe itse mitään konkreettisia muutoksia, vaikka Facebook onkin päättänyt itse päivittää omia seuranta- ja raportointiprosessejaan iOS 14-päivityksen myötä.

Jos et salli seurannan suorittamista: Tämä ei valitettavasti tarkoita, että seurantamahdollisuudet olisivat 0% ja saisit skrollata netissä täysin anonyymisti. Seuranta ja sen mukana kerätty data on kuitenkin rajoitetumpi kuin ennen. Tämän seurauksena Facebook ei pysty kohdistamaan mainoksia toimintojen perusteella yhtä tehokkaasti kuin ennen.

Oleellista on myös muistaa…

Päivityksen ollessa alkutekijöissään muutoksia voi tapahtua nopeallakin tahdilla Facebookin tehostaessa mainonta-alustaansa. Datan analysointia hankaloittaa myös tietämättömyys siitä, kuinka moni on klikannut seurannan sallimisen ja kuinka moni on kieltäytynyt siitä. Jokainen Apple-laitteiden käyttäjä ei myöskään päivitä käyttöjärjestelmäänsä välittömästi, jonka takia yllättäviä muutoksia voit havaita vielä syksylläkin.

Aikaisempaan kysymykseen “Miten siis voit vastata iOS 14:n muutoksiin, jotta some mainontasi tuottaa edelleen tuloksia niin kuin ennen vanhaan?” ei ole siis vielä valitettavasti suoraa vastausta, koska Applen käyttöjärjestelmän yksityisyydensuojaus jättää useamman tyhjän aukon mainoksien tuloksien analysoinnissa. Tässä vaiheessa onkin oleellista olla up to date nopeidenkin muutoksien takia, ja tarkastella mainoksien kulkua Facebook Business Managerin kautta säännöllisesti.

CNBC:n artikkelin mukaan Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on kuitenkin luottavaisin mielin Applen yksityismuutoksista huolimatta. Zuckerbergin mielestä Applen tekemät muutokset, jotka saapuivat iOS 14-päivityksen mukana voivat olla jopa Facebookin omaksi hyödyksi, jos yritykset alkavat myymään tuotteita ja palveluitaan suoraan Facebook ja Instagram Shopin kautta. Lähitulevaisuudessa nähdään toteutuuko ennuste.

Huh, mikä tietopommi…

Jäikö fiilis, että vitsit mikä työmaa? Jos Facebook Business Managerin ja mainoksien päivittäminen iOS 14-käyttöjärjestelmän kanssa yhteensopivaksi tuntuu edelleen hankalalta, Markkinointisankarien kautta saat apua. Kaipaat sitten one to one-ohjeistusta tai työn ulkoistamista, me olemme avuksi. Eiköhän laiteta siis pikselit kuntoon?