Vanhoille vs. uusille asiakkaille myyminen

Vanhoille vs. uusille asiakkaille myyminen

Vanhoille vs. uusille asiakkaille myyminen -


Älä unohda vanhoja asiakkaitasi! Harvard Business Review:n tutkimuksen mukaan uuden asiakkaan hankkiminen on toimialasta riippuen 5-25 kertaa kalliimpaa kuin nykyisen pitäminen. Samaan aikaan Bain & Companyn tutkimus osoittaa, että nykyisten asiakkaiden pysyvyyden parantaminen 5 prosentilla nostaa liiketulosta 25 prosenttia ja joskus jopa 90 prosenttia. Tämä artikkeli sisältää kaksi vinkkiä, kaksinumeroisen kasvun kaavaan.

Kaksinumeroisen kasvun kaava

1. Panosta asiakaspolkuun


Taianomainen ja unohtamaton asiakaspolku saa aikaan suositteluja, positiivisia nettiarvosteluja ja pysyvämpiä asiakassuhteita. Mieti, miten asiakkaan polku olisi mahdollisimman helppo ja positiivia yllätyksiä tuottava liidistä aina asiakkuuden kasvattamiseen. Digitaalisen asiakaspolun merkitys on korostunut viimeisen kahden vuoden aikana erityisen paljon ja tämä kehitys tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Miten me itse syömme omaa koiranruokaamme? Esimerkiksi niin, että pyydämme sinulta suositusta – jos haluat auttaa meitä auttamaan muita yrityksiä vielä paremmin, niin anna suosituksesi vaikka tähän meiliin kertomalla, mikä yhteistyössä meidän kanssa on toiminut. Ja jos jokin ei ole toiminut, kerrothan sen meille myös! Voidaan tuottaa myös vipinää molempien verkkosivustoille tekemällä linkkivaihtarit ja/tai vierasbloggaukset. Kerro ihmeessä, jos tämä kiinnostaa, emmekä ole puhuneet siitä vielä!

2. Tuota valtavasti arvoa ilmaiseksi


Tuota asiakkaille arvoa ilmaiseksi esimerkiksi uutiskirjeen, erilaisten asiakasta auttavien oppaiden, tuotenäytteiden tai ilmaisen konsultaation muodossa. Asiakassuhteen syventäminen ja kasvattaminen ovat lopulta systemaattista arvontuotantoa, läsnäoloa ja asiakkaan palvelemista.

Miten me itse syömme omaa koiranruokaamme? Olemme julkaisseet markkinoinnin ostamisen oppaan, joka on ladattavissa ilmaiseksi täältä!


Ps. Vaikka tekisimmekin jo yhteistyötä, niin mikäli haluaisit kytkeytyä vielä syvemmälle kaksinumeroisen kasvun kaavaan varaa ilmainen konsultaatio.


Kuva: Unsplash / micheile dot com