Yritysilme - 3 vinkkiä sen luomiseen

Yritysilme – 3 vinkkiä sen luomiseen

Yritysilme - 3 vinkkiä sen luomiseen

Yritysilme on yrityksen visuaalinen ilme, jonka määrittävät peruselementit, kuten värimaailma, logo, typografia, graafinen ohjeistus, kuvat, yrityksen nettisivut, slogan, yritysesittely- ja tarjouspohjat. Visuaalisesti näyttävä yritysilme on yritykselle sekä keino viestiä laatua että rakentaa erottuvuutta kilpailijoista. Sosiaalisen median aikakaudella, elämme entistä visuaalisemmassa maailmassa, jossa ensivaikutelma syntyy sekunneissa. Oletko käyttänyt koskaan Tinderiä? Jos olet, niin päätös pyyhkäistä oikealle tai vasemmalle syntyy alitajuisesti tunteen tasolla sekunneissa; kauan ennen kuin järki on astunut mukaan prosessiin. Samanlaisessa asiakkaan päätöksentekoprosessissa yritysilme ja yrityksen visuaalinen identiteetti ovat avainasemassa.

Miten luoda yritysilme?

VINKKI 1:

Yritysilmeen suunnittelun ensimmäinen vaihe on tunnistaa yrityksen visuaalinen identiteetti ja sitä syvempi yritysidentiteetti. Oletteko toimialanne Louis Vuitton vai kenties koko kansan Pirkka? Yrityksen identiteetin on oltava samaan aikaan aito kuvaus yrityksenne toimintatavasta (kulttuuri) että ihanneasiakkaanne identiteetistä. Jos yrityksen identiteetti ja brändi eivät vastaa yrityksenne kulttuuria, niin ennen pitkään asiakaskokemukset muokkaavat bränditarinan totuudenmukaiseksi, eikä mikään visuaalinen ilme tai slogan pelasta kohulta. Anonyymit keskustelupalstat – joissa käsitellään välillä lihapulla-annoksia tai lasten jättämistä bussin kyydistä kovalla pakkasella – ovat tästä loistavia esimerkkejä. Ihmiset haluavat olla osa tarinaa ja heimoa, joihin he samaistuvat. Tämän vuoksi identiteetin tunnistaminen on niin tärkeää. Parhaillaan identiteetistä kumpuava visuaalinen ilme vahvistaa sekä työntekijöiden sisäistä yhteenkuuluvuudentunnetta että asiakashankintaa ja -uskollisuutta.

VINKKI 2:

Kun identiteetti on tunnistettu, on aika määritellä käytännön tason yritysilme, eli värimaailma, logo, typografia, graafinen ohjeistus, kuvat, yrityksen nettisivut, slogan, yritysesittely- ja tarjouspohjat. Monesti viimeistään tähän työvaiheeseen kannattaa ottaa mukaan markkinoinnin ammattilainen. Erinomainen yritysilme ei ole kulu, vaan investointi, joka kestää aikaa ja tuottaa arvoa jopa vuosikymmeniä. Fazerin Sininen tuotiin markkinoille vuonna 1922. Alusta asti Karl Fazerin kultainen nimikirjoitus ja sininen pakkaus ovat olleet maitosuklaan tunnus ja laatutakuu. Siinäpä vasta visuaalinen (yritys)ilme, joka on kestänyt vuosisadan!

VINKKI 3:

Kun brändi-identiteetti ja yritysilme ovat määritelty, on aika varmistaa niiden käyttö sekä fyysisessä ympäristössä että digitaalisessa maailmassa. Tässä vaiheessa vaaditaan aktiivista johtamista ja yritysilmeen vaalimista niin, että kaikki työntekijät tehtävästä riippumatta käyttävät rakennettuja yritysilmeen mukaisia materiaaleja niin sisäisessä kuin ulkoisessa viestinnässä. Vasta toiston kautta rakentuu tunnistettava yritysilme, joka mahdollistaa kilpailijoista erottautumisen vuosisadalta toiselle.


Mikäli kaipaat apua yritysilmeen suunnittelussa, niin ota yhteyttä!