Kun aloitat uudessa työpaikassa markkinointipäättäjänä, mitä kaikkea sinun tulee muistaa 100 ensimmäisen päivän aikana?
Koostimme tueksesi muistilistan, sillä olisimme itse kaivanneet tällaista tietoa!
Jos työantajasi on pieni yritys, on tämä prosessi luultavasti nopeampi, kuin mitä isommassa yrityksessä. Isolla firmalla strategisessa prosessissa voi mennä useampikin kuukausi, kun sekä tiedon keräämisessä että strategian hyväksymisessä on paljon erilaisia sidosryhmiä. Sama koskee sitä, että jos sinulla on ympärilläsi tiimiläisiä tai alaisia. Mitä enemmän ihmisiä markkinoinnin ympärillä pyörii, sitä enemmän kannatta varata aikaa heidän tuntemiseen ja osaamisen kartoittamiseen.
Myös yrityksen rekrytointiprosessi vaikuttaa siihen, miten hyvät valmiudet sinulla on aloittaa työt nopeasti. Mitä enemmän rekrytointiprosessissa on pureuduttu yrityksen strategiaan, kulttuuriin ja henkilöstöön, sitä nopeammin pääset kärryille siitä, mitkä on olennaista. Mutta älä huoli, jos joudut hyppäämään täyttä vauhtia liikkuvaan junaan. Listamme on tarkoitettu avuksi myös niihin hetkiin, joissa sinulla on vähän tietoa mutta paljon odotuksia.
Mitä sinun tulee tehdä…
…ensimmäisellä viikolla?
☐ Juttele toimitusjohtajan kanssa ja muiden johtoryhmäläisten kanssa
☐ Käy läpi yrityksen strategia
☐ Tutustu työkavereihin / esittäydy henkilöstölle
☐ Jos sinulla on alaisia, pyri juttelemaan heistä jokaisen kanssa erikseen mahdollisimman pian.
☐ Juttele myynnin vetäjän sekä myyjien kanssa.
☐ Ala haistella sitä, mikä firman ilmapiiri on:
- mikä oon markkinoinnin tekemisen maturiteetti
- ketkä ovat hiljaisia päättäjiä
- miten yritys itse näkee brändin (luultavasti rakastaa sitä enemmän kuin asiakkaat)
- onko sanotun ja todellisen yrityskulttuurin välillä eroa?
…ensimmäisenä kuukautena?
☐ Auditoi markkinoinnin strategia, projektinhallinta ja prosessien kehitys.
☐ Juttele tärkeimpien asiakkaiden kanssa
☐ Esittäydy yrityksen hallitukselle / omistajille. Selvitä yrityksen hallituksen tahtotila ja osaaminen markkinoinnin osalta.
☐ Selvitä markkinoinnin ja myynnin tärkeimmät yhteistyökumppanit sekä juttele tärkeimpien yhteistyökumppanien edustajien kanssa
☐ Kartoita markkinoinnin käytössä olevat järjestelmät & kustannukset & pääsyoikeudet
☐ Analysoi kilpailijatilanne
☐ Analysoi brändin nykytila
☐ Analysoi asiakasprofiili: millaisten tahojen pitäisi olla asiakkaita, jotka eivät vielä ole?
☐ Käy läpi kilpailijatilanne ja brändin nykytila toimitusjohtajan / johtoryhmän / hallituksen kanssa (yrityksen organisaatiosta ja kulttuurista riippuu se, mikä on oikea taho)
☐ Analysoi nykyisiä palaverikäytäntöjä: mitkä ovat hyödyllisiä, mitkä eivät, mitä tarvitaan lisää
☐ Analysoi tiimin osaaminen: missä olette itse hyviä, ja mihin tarvitsette lisää osaamista tai käsipareja
☐ Haastattele lisää myyntijohtaja ja myyjiä – miten he näkevät markkinoinnin. Selvitä, mikä tällä hetkellä toimii markkinoinnissa ja myynnissä → mitä pitäisi säästää ja mitä kehittää (vältä sitä, että uutena johtajana vedät innoissasi myös toimivat kuviot uusiksi
☐ Analysoi ostopolku ja verkkosivuston sekä somen toimivuus osana sitä
Toka kuukausi: toimenpiteet
☐ Luo / päivitä markkinointistrategia ja johda siitä KPI:t ja prioriteetit (esim. OKR:-työkaluilla tms.)
☐ Luo / tarkenna markkinointibudjetti
☐ Hae markkinointistrategialle ja -budjetille hyväksyntä toimitusjohtajalta / hallitukselta
☐ Kerro markkinoinnin toimenpiteistä yrityksen henkilöstölle esim. kk-infossa tai vastaavassa
☐ Sovi säännölliset palaverit johdon, myynnin ja muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa
☐ Ota käyttöön markkinoinnin töiden hallinnan järjestelmä (Trello, Asana tms) ja luo sinne tarvittavat tiketit seuraavista toimenpiteistä
☐ Sovi myynnin kanssa yhteispeli – miten tuloksia seurataan, miten myynnin ja markkinoinnin yhteinen kasvufunktio toimii?
☐ Rakenna dashboard tai muu tapa tiedonkeruuseen ja raportointiin
☐ Selvitä alan tapahtumakalenteri, jos tapahtumat ovat tulevaisuudessa osa markkinointiponnistuksia
Kolmas kuukausi: toteutus
☐ Viimeistään tässä vaiheessa sovi palaverit yhteistyökumppaneiden edustajien kanssa
☐ Lähde toteuttamaan toimenpiteitä
☐ Viimeistään tässä vaiheessa tutustu myös alan etujärjestöihin
Haluatko listan heti käyttöön? Klikkaa tästä nähdäksesi tehtävät Google Sheets / excel -muodossa – voit tuoda listan tehtävät suoraan Asanaan, Trelloon, Mondayhin tai muuhun projektinhallintajärjestelmään, kun olet klikannut linkkiä, kirjautunut Driveen Googlen tunnareilla ja painanut ”request access”.
Mikä Markkinointisankarit? Yhdistämme markkinoinnin, myynnin ja menestysteknologiat freelancer-verkostomme avulla. Meiltä saat apua niin lyhyisiin projekteihin kuin esimerkiksi pitkiin vanhempainvapaan sijaisuuksiin. Autamme markkinointipäättäjiä myös joustavien tiimien kokoamisessa. Kysy rohkeasti apua varaamalla aika Saskian kalenterista.
Haluatko jatkossa markkinointialan uusimmat tuulet sähköpostiisi? Tilaa uutiskirje alta!