Markkinoinnin ulkoistus suunnitelmissa? Tässä kirjoituksessa käsittelemme sitä, miten hoitaa markkinoinnin ulkoistus niin, että se tukee liiketoimintasi tavoitteita menestyksekkäästi. Haluamme myös, että markkinoinnin ulkoistus ei kuormita sinua kohtuuttomasti, koska uskomme, että sinulla on muutenkin kädet täynnä töitä.
Miksi haluat ulkoistaa yrityksesi markkinoinnin? Useimmat vastaavat: “En jaksa”, “en ehdi”, “ei huvita”, “haluan keskittyä muihin asioihin” tai “haluan yritykseni kasvavan”. Nämä ja monet muut asiat ovat kaikki hyviä syitä ulkoistaa markkinointi. Markkinoinnissa on lisäksi paljon kaikkea, mitä pitää tietää, että kampanjat ja muut markkinointitoimenpiteet osuvat maaliin.
Markkinoinnin ulkoistuksen tarkoitus on tehdä elämästäsi kevyempää. On nimittäin ihan ymmärrettävää, jos et halua käyttää iltakausia sen opetteluun, millaisen some-strategian avulla tavoitat kohderyhmäsi parhaitan, miten Google Analytics 4 toimii tai että mikä sisältö toimii blogissasi parhaiten. Puhumattakaan verkkokaupan tuotekuvauksien viilauksesta hakukoneiden näkökulmasta tai vaikkapa henkilöstön valokuvauksen käytännön järjestelyistä. Anna siis jonkun sellaisen hoitaa nämä asiat, joka fiilistelee niitä muutenkin!
Seuraavaksi on hyvä miettiä, mihin liiketoiminnallasi tähtäät. Haluatko kasvattaa yritystäsi maltillisesti vai vauhdilla? Onko päämarkkinasi Suomessa vai tähyiletkö myös ulkomaille? Tämä vaikuttaa siihen, millaisesta avusta olisi sinulle kaikkien eniten hyötyä.
Markkinoinnin ulkoistus ja konkreettiset toimenpiteet
Kaipaatko enemmän projektipäällikköä, joka pitää langat käsissään? Haluatko, että joku laittaisi yrityksesi visuaalisen ilmeen kuntoon? Pitääkö some-kanaviin saada puhtia? Haluatko myydä lisää nykyasiakkaillesi? Vai lämmittäisikö sydäntäsi sittenkin eniten se, että joku sparraisi ja kuuntelisi huoliasi? Tahdotko avata uusia markkinoita ulkomaille.
Markkinoinnin ulkoistus voi olla kaikkia näitä. Ei toki yhtä aikaa, mutta yksi asia kerrallaan montakin asiaa saadaan hoidettua vuodessa.
Tyypillisimpiä markkinoinnin ulkoistusaiheita ovat seuraavat toimenpiteet:
- Jokin markkinoinnin yksittäinen tekeminen. Tällainen voi olla esimerkiksi Google-mainonta, some-julkaisut ja -mainonta, sisällöntuotanto kotisivuillesi tai vaikkapa visuaalisen materiaalin tekeminen aina tarvittaessa (messuosastot, esitteet, katalogit jne.).
- Jatkuvan markkinoinnin tekeminen niin. Saat oikeaksi kädeksesi ulkoistetun markkinointipäällikön joka sekä suunnittelee että toteuttaa toimenpiteitä kanssasi. Hän voi myös halutessasi ostaa erilaisia palveluja (esimerkiksi vetää kotisivuprojektin). Tällöin markkinointipäällikkö koordinoi kokonaisuutta ja pitää huolen siitä, että projektit etenevät kaikki tekeminen on yrityksesi näköistä, vaikka mukana olisi muitakin yhteistyökumppaneita.
- Markkinoinnin menestysteknologioiden hyödyntäminen. Haluatko yhdistää asiakastietojärjestelmän kotisivuihin? Haluatko ottaa käyttöön markkinoinnin automaation järjestelmän? Ulkoistettu markkinointiapu voi olla tällaisissa hankkeissa kultaakin kalliimpi – hän toimii sinun etujasi ajaen ja pitää yhteyttä järjestelmätoimittajiin.
- Kansainvälinen markkinointi. Voit itse haluta hoitaa ne hommat, mitkä sujuvat kotimaassa, ja ulkoistaa kansainvälisten asiakkaiden löytämiseen tarvittavat toimenpiteet.
- Kasvuhakkerointi. Erityisesti startup-yritysten suosima kasvuhakkerointi on systemaattinen toimintatapa, jossa tehdaan nopeita kokeiluja ja seurataan tuloksia. Kasvuhakkeroinnin avulla voit päästä nopeastikin kiinni siihen, mikä potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa. Kasvuhakkeroinnin rinnalla voi hyvin kulkea ”perinteisempi” markkinoinnin tekeminen, sillä yrityksissä on paljon arjesta lähteviä markkinoinnin tarpeita, jotka jonkun pitää hoitaa.
- Myynnin ja markkinoinnin yhteispelin sääntöjen laatiminen. Markkinoinnin ulkoistaminen voi johtaa siihen, että pöydällesi nousee entistä tehokkaampi myynnin ja markkinoinnin yhdistäminen. Niin isot kuin pienetkin yritykset tarvitsevat välillä apua siinä, että myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä yhteistä tavoitetta kohti. Markkinoinnin ulkoistuskumppani voi olla se taho, joka sitoo ihmiset, teknologiat, prosessit ja toimenpiteet yhteen.
Voit siis ulkoistaa ihan mitä vain markkinointiin ja myyntiin liittyvää. Sinun ei oikeastaan tarvitse edes tietää, millaisia konkreettisia toimenpiteitä kaipaat tai mikä on yrityksellesi paras teknologia. Sinun ei myöskään tarvitse itse priorisoida kumppania varten markkinoinnin tekemistä, vaan ulkoistuskumppanisi tulee auttamaan sinua siinä. Josta päästäänkin siihen, että miten valitset itsellesi parhaan mahdollisen kumppanin?
Markkinoinnin ulkoistus – Miten valitset sopivan kumppanin?
Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta markkinointipalvelujen ostamisesta, kannattaa jutella muutaman erilaisen markkinointialan yrityksen kanssa ennen sopimuksen tekoa. Näin saat ymmärrystä siitä, miten eri yritykset lähestyvät aihetta ja esimerkiksi miten he prosessien avulla tukevat sinun onnistumistasi yrittäjänä.
Sillä, onko markkinoinnin ulkoistuskumppani pieni vai iso, ei ole väliä. Tärkeämpää on, että yritys on sitoutunut kehittämään toimintojaan ja prosessejaan. Toki pieni yritys voi pitää hanakammin kiinni pienistäkin asiakkaista, mutta heillä voi olla vähemmän osaamista eri toimialoilta. Iso yritys taas saattaa ymmärtää hyvin laajasti erilaisia yrityksiä, mutta toisaalta käytännössä he saattavat keskittyä palvelemaan vain isompia yrityksiä. Juttele siis rauhassa markkinoinnin ulkoistuskumppanin henkilöstön kanssa ja kysele siitä, miten he tukevat työkalujen ja prosessien avulla asiakkaidensa menestystä.
Suosittelemme kertomaan bisneksestäsi ja haasteistasi todella avoimesti – vain näin markkinointitoimisto voi tietää, miten he voisivat parhaiten auttaa sinua. Jos hävettää se, että niin moni asia on tekemättä, niin ei hätää! Me markkinointitoimistojen ihmiset olemme tottuneet siihen ja olemmehan täällä auttamassa, emme tuomitsemassa. Mitä pidempi markkinoinnin työlistasi on, sitä enemmän on näkökulmia, mistä markkinoinnin ammattilaiset voivat lähteä liikenteeseen. Jos pelkäät, että olet tehnyt itse jotain huonosti tai nolottaa se, ettet ymmärrä kaikkea, älä huoli. Me ymmärrämme sen, että olet oman liiketoimintasi etkä markkinoinnin ammattilainen.
Avoimuus on valttia
Oksenna potentiaalisille kumppaneille vaan aivan kaikki markkinointiin (ja liiketoimintaankin) liittyvät huolesi – he ovat ammattilaisia, jotka löytävät kyllä varmasti kaikille sopivan ratkaisun. Lisäksi kun puhut asioista, saatat saada itsekin bisnekseesi liittyviä oivalluksia. Koska markkinointi ja liiketoiminta ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa, voi markkinoinnin tekemisestä saada ideoita liiketoimintaan ja toisinpäin.
Anna kumppanin myös laajentaa mahdollisuuksiesi horisonttia! On paljon sellaista, mitä ammattilaiset pystyvät tekemään kun vain annat heille mahdollisuuden. Esimerkiksi yrityksesi datan käyttäminen markkinoinnin tueksi on sellaista, mihin esimerkiksi harvalla yrittäjällä on yleensä aikaa, jaksamista, kiinnostusta tai osaamista. Datan avulla voi kuitenkin löytää mahdollisesti entistä enemmän uusia asiakkaita, myydä enemmän nykyasiakkaille, kerätä palautetta tuotehkehitystä varten ja tehdä monia muita asioita.
Kun valitset markkinoinnin ulkoistuskumppanin, ota huomioon muun muassa nämä asiat:
- Tuntuuhan siltä, että yritys on ymmärtänyt bisneksesi ja tavoitteesi?
- Jäähän kaikki dokumentaatio sinulle?
- Kuuluuhan sinulle pääsy eri järjestelmiin (esimerkiksi Google Adsiin ja Google Analyticsiin)?
- Millainen irtisanomisaika sopimuksessa on?
Sinun ei myöskään tarvitse ymmärtää markkinointia ostaaksesi sitä. Siksihän ammattilaiset ovat olemassa. On kuitenkin ylläolevan listan lisäksi muutama asia, jotka on hyvä tietää palveluntarjoajan valinnassa ja jos haluat lukea lisää markkinointipalvelujen ostamisesta, tutustu laatimaamme selkokieliseen Markkinoinnin ostamisen käsikirjaan. Siinä käymme läpi parhaat vinkit aiheeseen liittyen.
Mitä tämä kaikki maksaa?
Markkinoinnin ulkoistuksen hinta riippuu yleensä täysin työmäärästä. Mitä enemmän olet valmis satsaamaan rahallisesti, sitä nopeammin saat tuloksia aikaiseksi. Toisaalta ymmärrämme hyvin, jos haluat lähteä aluksi varovaisella budjetilla liikenteeseen ja kasvattaa sitä sitten, kun huomaat, että yhteistyö sujuu.
- Käytännössä muutamilla satasilla kuukaudessa voit saada some-kampanjointia tai Google-mainonnan ylläpidon. Tähän ei mahdu paljon muutoksia tai isoja kampanjoita, mutta tasaiseen bisnekseen tämä voi riittää siihen, että some-pysyy ”elävänä”. Näiden lisäksi tulee mediabudjetti, eli se mitä maksat klikeistä somealustalle/Googlelle. Jos pyörität aivan pientä bisnestä ja markkinointibdjettisi on joitain kymppejä mutta kätesi ovat aivan täynnä hommaa, kannattaa ehdottomasti kysellä apua esimerkiksi läheisistä markkinoinnin oppilaitoksista – moni opiskelija arvostaa sitä, että pääsee tekemään esimerkiksi kurssityönä oikealle yritykselle hommia.
- Pari tonnia kuukaudessa riittää jo monen pienen yrityksen markkinoinnin ulkoistuspalveluun. Tällä saa esimerkiksi markkinoinnin suunnittelua, sisällöntuotantoa ja some-päivityksiä – kuukausittaisen työn sisältö voi vaihdella riippuen siitä, mitkä ovat yrityksesi tarpeet juuri sillä hetkellä. Meiltä saat ulkoistetun markkinointipäällikön jopa muutamassa päivässä.
- Kokonainen ulkoistettu markkinointitiimi maksaa noin kymppitonnista ylöspäin. Tällä saat jo reippaasti ulkoistetun markkinointipäällikön aikaa sekä mahdollisesti erillisen Google-mainonnan tekijän, analyytikon ja/tai sisällöntuottajan. Ulkoistettu markkinointitiimi on paras ratkaisu siinä tapauksessa, kun haluat tuloksia nopeasti etkä halua odottaa esimerkiksi kuukausia rekrytointien kanssa – me ulkoistetun markkinointitiimin avuksesi jopa viikossa.
Nyt kun olet valmis etsimään juuri sinun yrityksellesi sopivaa kumppania, niin puhutaan hetki vielä siitä, mitä tämä sinulta vaatii laskujen maksamisen lisäksi.
Miten saat markkinoinnin ulkoistuksesta parhaat tehot irti?
Oma sitoutumisesi on tärkeää. Tätä ei voi korostaa liikaa. Markkinoinnin ulkoistus vaatii sinulta sekä rahaa että aluksi jonkin verran myös aikaa. Ymmärrämme toki, että jos haluat työlistaltasi pois asioita, turhauttaa käyttää aikaa markkinointiin.
Koska ratkomme itsekin joka päivä yritystoiminnan arjen pulmia, ymmärrämme yrittäjän kiireistä arkea erittäin hyvin. Siksi olemme hioneet prosessejamme ja kehittäneet ratkaisun, jolla saadaan sekä sinulta tärkein tieto ja osaaminen, mutta työlistasi lyhenee.
Ketä me oikein olemmekaan ja millä kokemuksella puhumme tästä? Meillä on kokemusta satojen yritysten markkinointipulmien ratkomisesta. Markkinointisankarit on perustettu 2018 yhdistämään markkinointi, myynti ja teknologiat. Välitämme joustavasti apua satapäisen sankarilaumamme eli freelancer-verkostomme kautta, jotta asiakkaamme saavat juuri tarvitsemaansa osaamista.
Palvelemme niin yksittäisiä yrittäjiä kuin pörssiyrityksiäkin – mikään yritys ei ole meille liian pieni tai suuri. Luottoluokituksemme on AAA, joka kertoo siitä että olemme onnistuneet asiakaslupaustemme pitämisessä. Olemme myös esimerkiksi HubSpot-järjestelmän teknologiapartneri, sillä haluamme tarjota käyttöösi liiketoimintaasi ja markkinointiasi parhaiten tukevat teknologiat. Haluamme myös, että markkinointisi tukee myyntiäsi, joten emme rakentele kampanjoita, jotka ovat irrallaan yrityksesi arjesta.
Miten markkinoinnin ulkoistus etenee meidän kanssamme?
Aina aluksi pidämme starttipalaverin, jossa käydään läpi bisneksesi ja markkinoinnin nykytila. Tämän jälkeen tapaamme etänä säännöllisesti – aluksi mahdollisesti useammin ja kun hommat alkavat lutviutua, voimme harventaa niitä. Näiden lisäksi katsomme strategiselta tasolta asioita kahdesti vuodessa.
Pyrimme siihen, että sinun tarvitsee vain tulla palavereihin. Sinun ei työstää valtava määrää asioita ennen niitä tai niiden jälkeen. Emme myöskään tuki sähköpostiasi erilaisilla pyynnöillä, vaan hallinnoimme markkinoinnin tekemistä erillisessä järjestelmässä, johon saat pääsyn (mutta johon sinun ei tarvitse kirjautua, jos ei kiinnosta). Tarvittaessa saat meidät kuitenkin halutessasi kiinni puhelimella, sähköpostilla ja whatsapilla.
Se kuinka nopeasti etenemme konkreettisesti markkinoinnin tekemisen tasolle riippuu siitä, kuinka selkeä esimerkiksi yrityksesi strategia on. Jos tuntuu, että yrityksesi strategia tempoilee eri suuntiin niin ei hätää, voimme auttaa laittamaan myös sen järjestykseen! Ja tämän jälkeen luoda markkinointistrategian, joka tukee liiketoimintasi tavoitteita. Jos taas sinulla on selkeänä mielessä mitä markkinoidaan ja kenelle, niin sitten voimme pyöräyttää vaikka some-kampanjan käyntiin samoin tein.
Mutta toki emme kiistä sitä, että ainakin aluksi sinulla voi mennä useampi tunti markkinointiin liittyen – älä kuitenkaan kauhistu ja luovuta! Me olemme mukana, pidämme kädestä (ainakin virtuaalisesti) ja autamme eteenpäin. Mikään kysymys ei ole liian tyhmä! Me kuulemme myös mielellämme kaikkiin liiketoimintaan liittyvistä huolista ja ideoista – ikinä ei tiedä, mistä juuri se asiakkaita koskettava kampanja saa alkunsa.
Myynnin kehittäminen markkinoinnin ulkoistuksen ohella?
Myynnin kehittäminen on yksi vaihtoehto hankkia lisää uusia asiakkaita joko markkinoinnin ulkoistuksen ohella tai itsenäisenä toimenpiteenä. Lisäksi yleensä siinä vaiheessa kun markkinointia aletaan jumpata oikein toden teolla, tulee myös myyntiä tarkasteltua suurennuslasilla – tuleehan markkinoinnin ja myynnin olla synkassa keskenään. Voimme auttaa myös myynnin kehittämisessä. Rakennamme siihen yhdessä kanssasi työtäsi tukevat prosessit vastasitpa myynnistä yksin tai työkavereiden kanssa.
Kolme tärkeää pointtia aiheeseen liittyen
- Pohdi rauhassa, mitä markkinoinnin ulkoistus sinulle merkitsee ja millaisia tavoitteita se tukee?
- Tapaa useampi toimija ja kerro avoimesti bisneksestäsi ja sen haasteista.
- Satsaa siihen, että pystyt myös itse käyttämään aikaa varsinkin alussa. Mitä enemmän panostat, sitä enemmän myös markkinointipalvelujen tarjoaja pystyy sinua auttamaan.
Haluaisitko jutella lisää markkinoinnin ulkoistuksesta? Varaa aika Saskian kalenterista tai täytä oheinen yhteydenottolomake! Palaamme usein jo samana päivänä tai viimeistään seuraavana.
Haluatko tietää Markkinointisankareita lisää? Tutustu meihin vielä paremmin!
Kuvat: Unsplash (Firmbee.com, Elio Santos, Antonio Janeski)