Yrittäjänä on tullut eteen jonkun verran yllätyksiä, sekä positiivisia että negatiivisia. Tässä artikkelissa käyn läpi muutamia asioita, joita olisin halunnut tietää yritystoiminnasta ennen yrittäjyyden aloittamista.
Yritystoiminnassa voi päästä alkuun monella eri tavalla. Itselläni ei ollut mitään selkeää liikeideaa siinä yrityksessä, jonka perustin ennen Markkinointisankareita. Ajattelin että myyn vaan sitä, mitä joku ostaa. Markkinointisankarit syntyi, kun näin mitkä asiat menevät kaupaksi ja miten kauppa kävisi vielä paremmin konseptoituna. Otin yhteyttä Tommiin ja Juttaan ja lähdimme keskustelemaan siitä, olisiko meillä yhteinen näkemys asiasta. Meillähän oli, ja niin perustimme Markkinointisankarit.
Yrityksen perustaminen vs. yrityksen ostaminen
Jos haluat lukea lisää aiheesta yrityksen perustaminen, niin kurkkaa Yrityspörssin sivuilta tuhti tietopaketti perusteista alkaen. Jos et ole vielä yrittäjä, mutta pohdit yritystoiminnan aloittamista, kurkkaa myös myytävät yritykset! Yrityksen ostaminen tai liiketoiminnan ostaminen on erittäin hyvä mutta ehkä vähemmän tunnettu tapa ryhtyä yrittäjäksi.
Olen tankannut yrityksen taloustiedot -aihetta jo opiskeluaikoinani, mutta niistä on jo monen monta vuotta aikaa. Siksi esimerkiksi yrityksen tunnusluvut ja niiden laskeminen tuottivat aluksi pohdintoja. Nyt kun tilinpäätöksiä on tullut käytyä läpi monen vuoden ajan, on peruslukuihin olemassa jonkinlainen näppituntuma. Mutta tarvitsen silti kaavoja avuksi, jos haluan laskea yhtään monimutkaisempia tunnuslukuja.
Yritystoiminnan riskienhallinta
Yritystoiminnassa on tärkeää oikeastaan kaksi juttua: kaupan teko ja riskienhallinta. Kaupan teko siihen liittyvine seikkoineen ovat se osa, joka tuo rahaa. Riskienhallinta on taas se tekijä, joka yleensä rajaa kaupanteon mahdollisuuksia. Ilman kauppaa on turha tehdä riskienhallintaa, mutta kaupanteko ilman riskienhallintaa voi aiheuttaa isoja taloudellisia tappioita. Riskejä voi syntyä paitsi investoinneissa, niin monissa muissakin aiheissa: tuotteistus, toimitusketjun hallinta, henkilösuhteet, myynti, alihankinta jne.
Yllättävä riski itselleni syntyi toisen firmani, United Unicornsin osoitteesta. Yrityksen postiosoite on arkaainen jäänne, joka kuitenkin vaikuttaa yrityksen toimintaan tänä päivänä! Ole siis tarkka, että rekistereissä oleva postiosoite on oikein. Saat osan laskuista automaattisesti sinne, ellet itse ilmoita ottavasi vastaan vain sähköisiä laskuja.
Mielestäni olisi hyvä, että uuden yhteistyökumppanin kanssa automaattisesti kysyttäisiin, miten haluat laskut. Itselläni kävi lopulta yhden laskuttajan kanssa niin, että UU:lle osoitettu lasku ehti oman virheellisen osoitemerkintäni vuoksi mennä ulosottoon (olin merkannut toisen yrityksen osoitteen ilman c/o-merkintää, jolloin lasku seikkaili siellä sun täällä). Nyt olen oppinut jo sen, että tilaan yrityksilleni aina laskut suoraan sähköisesti ostaessani uusia palveluja.
Eipä tällaisella ”toimipisteettömällä” yrityksellä kuin mitä toinen firmani United Unicorns sekä Markkinointisankarit ovat tarvitsisi olla mitään postiosoitetta. Mutta toki ymmärrän asian historiallisesta ja esim. viranomaisnäkökulmasta.
Asiakkaiden maksuhäiriöt ja yrityksen luottoluokitus
Jos yrityksen laskut ovat maksamatta liian pitkään, voi yritys joutua protestilistalle. Yrityksen maksuhäiriöt voivat olla oire siitä, että itse liiketoiminta ei ole terveellä pohjalla, yritystä hoidetaan huonosti tai käy vain huono tsägä – esimerkiksi konkurssi tai yrityssaneeraus voi uhata myös isoa yhteistyökumppania, josta aiheutuu sitten ongelmia toimitusketjun muillekin yrityksille.
Meillä on käynyt hyvä tuuri siinä, että yhteistyökumppanimme ovat ensinnäkin maksaneet laskunsa ja maksavat ne vielä ajoissa, jopa ennen eräpäivää! Voit vähentää uusiin kumppaneihin liittyviä riskejä jonkun verran tiedon avulla: asiakkaan luottoluokitus on hyvä tsekata ennen yhteistyön aloittamista. Mikäli luottoluokitus yhtään pohdituttaa, kannattaa ensin tehdä pienempi yhteistyö ja katsoa maksukäyttäytymistä tai sitten pyytää ennakkomaksu.
Meidän kanssa on turvallista tehdä yhteistyötä, sillä Markkinointisankarit kuuluu tällä hetkellä AA-luottoluokkaan, joka on toiseksi paras luottoluokka. AAA- ja AA-luokkaan kuuluu vain 15% kaikista yrityksistä. Meille on kunnia-asia maksaa esimerkiksi alihankkijoiden laskut mahdollisimman nopeasti, sillä alihankkijamme ovat usein yksittäisiä freelancereita, joiden talous on paljon keikkuvampi kuin meidän. Jos virheitä sattuu, muutamme prosessia: esimerkiksi ulosottoon menneen laskun jälkeen tsekkasimme UU:n ja MS:n osoitetiedot ja tilasimme laskut eri osoitteeseen.
Toki kannattaa muistaa se, että luottoluokituskin voi vaihdella – vanhat asiakkaat muodostavat itseasiasssa yllättävän ison luottoriskin! Ennen soppari allekirjoittamista tarkasta myös, että sopparin toisella osapuolella on nimenkirjoitusoikeus eli hän on prokuristi.
Tilaajavastuu on aihe, jonka kanssa en joudu tällä hetkellä painiskelemaan. Mutta jos pyörität yritystä, joka työskentelee tilaajavastuulain parissa tai ostat tietyntyyppisiä palveluja, niin aiheeseen kannattaa perehtyä!
Kirjanpitäjän merkitys
Hyvä kirjanpitäjä on tosi tärkeä juttu – näin kaikki aina sanovat. Mutta millainen on sitten hyvä kirjanpitäjä? Ensinnäkin hän on tarkka. Kirjanpidossa tulee numeroiden olla tismalleen oikein ja ilmoitukset lähetettynä tiettyyn päivään mennessä. Toisaalta hyvä kirjanpitäjä osaa myös auttaa ymmärtämään yrityksen taloutta laajemmin ja esimerkiksi vinkkaamaan siitä, miten tiettyjen asioiden kanssa kannattaa toimia.
Tässä näen itse kyllä ison markkinaraon! Kirjanpitäjien kannattaisi markkinoinda ainakin kerran vuodessa vaikkapa tilinpäätöksen yhteydessä tapaamista, jossa käydään läpi sekä yrityksen numerot (ja suhteutetaan vaikka toimialan vastaaviin), että se mitä seuraavana vuonna tulee esimerkiksi verotuksen suhteen tapahtumaan.
Yrityksen seuraavat askeleet
Vain aika näyttää, milloin edessä on yrityksen lopettaminen. Voi olla, että joku päivä päädymme myymään firman tai sitten toiminnan olemus muuttuu muista syistä – elämästä kun ei ikinä tiedä, mitä se tuo tullessaan. Mutta ainakin tällä hetkellä kasvuhalut ovat nykykonseptilla kovat ja tulossa on paljon uusia juttuja – se onkin oman bloginsa aihe sitten, kun voimme puhua aiheesta julkisesti enemmän.
Vaikka valmistautuminen on hyvästä, on yritystoiminnassa on paljon sellaista, jota voi oppia vain tekemällä. Esimerkiksi jokaisella toimialalla ovat omat lainalaisuutensa. Tiedonjako on kuitenkin tärkeää – voit auttaa muita yrittäjiä kertomalla omista kokemuksistasi somessa, blogissasi tai muissa kanavissa.