Markkinoinnin ulkoistaminen on tehokasta

Mielessä markkinoinnin ulkoistus? Lue vinkit!

Markkinoinnin ulkoistus suunnitelmissa? Tässä kirjoituksessa käsittelemme sitä, miten hoitaa markkinoinnin ulkoistus niin, että se tukee liiketoimintasi tavoitteita menestyksekkäästi. Haluamme myös, että markkinoinnin ulkoistus ei kuormita sinua kohtuuttomasti, koska uskomme, että sinulla on muutenkin kädet täynnä töitä. 

Miksi haluat ulkoistaa yrityksesi markkinoinnin? Useimmat vastaavat: “En jaksa”, “en ehdi”, “ei huvita”, “haluan keskittyä muihin asioihin” tai “haluan yritykseni kasvavan”. Nämä ja monet muut asiat ovat kaikki hyviä syitä ulkoistaa markkinointi.

Seuraavaksi on hyvä miettiä, mihin liiketoiminnallasi tähtäät. Haluatko kasvattaa yritystäsi maltillisesti vai vauhdilla? Onko päämarkkinasi Suomessa vai tähyiletkö myös ulkomaille? Tämä vaikuttaa siihen, millaisesta avusta olisi sinulle kaikkien eniten hyötyä.

Markkinoinnin ulkoistaminen säästää aikaa

Mikä on se konkreettinen apu, josta sinulle olisi kaikista eniten iloa?

Kaipaatko enemmän projektipäällikköä, joka pitää langat käsissään? Haluatko, että joku laittaisi yrityksesi visuaalisen ilmeen kuntoon? Pitääkö some-kanaviin saada puhtia? Haluatko myydä lisää nykyasiakkaillesi? Vai lämmittäisikö sydäntäsi sittenkin eniten se, että joku sparraisi ja kuuntelisi huoliasi? 

Markkinoinnin ulkoistus voi olla kaikkia näitä. Ei toki yhtä aikaa, mutta yksi asia kerrallaan montakin asiaa saadaan hoidettua vuodessa. 

Voit siis ulkoistaa ihan mitä vain markkinointiin liittyvää. Sinun ei oikeastaan tarvitse edes tietää, millaisia konkreettisia toimenpiteitä kaipaat. Sinun ei myöskään tarvitse itse priorisoida markkinoinnin tekemistä, vaan ulkoistuskumppanisi tulee auttamaan sinua siinä. Josta päästäänkin siihen, että miten valitset itsellesi parhaan mahdollisen kumppanin? 

Miten valitset markkinoinnin ulkoistuskumppanin? 

Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta markkinointipalvelujen ostamisesta, kannattaa jutella muutaman erilaisen markkinointialan yrityksen kanssa ennen sopimuksen tekoa. Näin saat ymmärrystä siitä, miten eri yritykset lähestyvät aihetta ja esimerkiksi miten he prosessien avulla tukevat sinun onnistumistasi yrittäjänä. 

Suosittelemme kertomaan bisneksestäsi ja haasteistasi todella avoimesti – vain näin markkinointitoimisto voi tietää, miten he voisivat parhaiten auttaa sinua. Jos hävettää se, että niin moni asia on tekemättä, niin ei hätää! Me markkinointitoimistojen ihmiset olemme auttamassa, emme tuomitsemassa. Mitä pidempi markkinoinnin työlistasi on, sitä enemmän on näkökulmia, mistä markkinoinnin ammattilaiset voivat lähteä liikenteeseen. 

Avoimuus on valttia

Oksenna potentiaalisille kumppaneille vaan aivan kaikki markkinointiin (ja liiketoimintaankin) liittyvät huolesi – he ovat ammattilaisia, jotka löytävät kyllä varmasti kaikille sopivan ratkaisun. Lisäksi kun puhut asioista, saatat saada itsekin bisnekseesi liittyviä oivalluksia. 

Kun valitset markkinoinnin ulkoistuskumppanin, ota huomioon muun muassa nämä asiat: 

  • Tuntuuhan siltä, että yritys on ymmärtänyt bisneksesi ja tavoitteesi?
  • Jäähän kaikki dokumentaatio sinulle?
  • Kuuluuhan sinulle pääsy eri järjestelmiin (esimerkiksi Google Adsiin ja Google Analyticsiin)?
  • Millainen irtisanomisaika sopimuksessa on? 

Sinun ei myöskään tarvitse ymmärtää markkinointia ostaaksesi sitä. Siksihän ammattilaiset ovat olemassa. On kuitenkin ylläolevan listan lisäksi muutama asia, jotka on hyvä tietää palveluntarjoajan valinnassa ja jos haluat lukea lisää markkinointipalvelujen ostamisesta, tutustu laatimaamme selkokieliseen Markkinoinnin ostamisen käsikirjaan. Siinä käymme läpi parhaat vinkit aiheeseen liittyen.

Nyt kun olet valmis etsimään juuri sinun yrityksellesi sopivaa kumppania, niin puhutaan hetki vielä siitä, mitä tämä sinulta vaatii laskujen maksamisen lisäksi. 

Miten saat markkinoinnin ulkoistus -palveluista parhaat tehot irti?

Oma sitoutumisesi on tärkeää. Tätä ei voi korostaa liikaa. Markkinoinnin ulkoistus vaatii sinulta sekä rahaa että aluksi jonkin verran myös aikaa. Ymmärrämme toki, että jos haluat työlistaltasi pois asioita, turhauttaa käyttää aikaa markkinointiin. 

Koska ratkomme itsekin joka päivä yritystoiminnan arjen pulmia, ymmärrämme yrittäjän kiireistä arkea erittäin hyvin. Siksi olemme hioneet prosessejamme ja kehittäneet ratkaisun, jolla saadaan sekä sinulta tärkein tieto ja osaaminen, mutta työlistasi lyhenee. 

Miten markkinoinnin ulkoistus etenee meidän kanssamme?

Markkinoinnin ulkoistaminen on tehokasta

Aina aluksi pidämme starttipalaverin, jossa käydään läpi bisneksesi ja markkinoinnin nykytila. Tämän jälkeen pidämme yhdessä palavereja säännöllisesti – aluksi mahdollisesti useammin ja kun hommat alkavat lutviutua, voimme harventaa niitä. Näiden lisäksi katsomme strategiselta tasolta asioita kahdesti vuodessa. 

Pyrimme siihen, että sinun tarvitsee vain tulla palavereihin. Sinun ei työstää valtava määrää asioita ennen niitä tai niiden jälkeen. Emme myöskään tuki sähköpostiasi erilaisilla pyynnöillä, vaan hallinnoimme markkinoinnin tekemistä erillisessä järjestelmässä, johon saat pääsyn (mutta johon sinun ei tarvitse kirjautua, jos ei kiinnosta). 

Mutta toki emme kiistä sitä, että ainakin aluksi sinulla voi mennä useampi tunti markkinointiin liittyen – älä kuitenkaan kauhistu ja luovuta! Me olemme mukana, pidämme kädestä (ainakin virtuaalisesti) ja autamme eteenpäin. Mikään kysymys ei ole liian tyhmä! 

Kolme tärkeää pointtia markkinoinnin ulkoistus -aiheeseen liittyen

  1. Pohdi rauhassa, mitä markkinoinnin ulkoistus sinulle merkitsee ja millaisia tavoitteita se tukee?
  2. Tapaa useampi toimija ja kerro avoimesti bisneksestäsi ja sen haasteista.
  3. Satsaa siihen, että pystyt myös itse käyttämään aikaa varsinkin alussa. Mitä enemmän panostat, sitä enemmän myös markkinointipalvelujen tarjoaja pystyy sinua auttamaan. 

Haluaisitko jutella lisää markkinoinnin ulkoistuksesta? Varaa aika Saskian kalenterista tai täytä oheinen yhteydenottolomake! Palaamme usein jo samana päivänä tai viimeistään seuraavana. 


Ketä me olemmekaan ja miksi me puhumme näistä asioista?


Ota yhteyttä

 

     

    Kuvat: Unsplash (Firmbee.com, Elio Santos, Antonio Janeski)