Saskia Salomaa

10 vuotta yrittäjänä – Saskian opit ja oivallukset

Saskia Salomaa kertoo yrittäjämatkansa vaiheista: opit markkinoinnista B2B-myyntiin ja henkilökohtainen kasvu matkan varrella

Markkinointisankarien osakkaalla Saskia Salomaalla tuli keväällä 2024 täyteen 10 vuotta siitä, kun hän perusti ensimmäisen yrityksensä. Millaisia kokemuksia ja oppeja hänelle on vuosien saatossa kertynyt?

Saskia perusti ensimmäisen yrityksensä Google Adsia käsittelevän kirjan julkaisua varten vielä silloin, kun oli palkkatyössä. Elämänmuutoksen myötä hän kaipasi elämäänsä joustavuutta ja päätyi ensin yksinyrittäjäksi ja lopulta perustamaan Markkinointisankarit muiden osakkaiden kanssa vuonna 2018. Artikkelin kuva on Markkinointisankarien ensimmäisistä ”virallisista” kuvauksista nyt jo kuopatussa MOW Ruoholahdessa.

Markkinointisankarien kokoonpanossa on tällä hetkellä 4 osakasta ja verkostossa yli 200 freelanceria. Yritys on kasvanut ja tehnyt positiivista tulosta joka vuosi, vaikka markkinointialalla on yleisesti ollut turbulenttia.

Saskia kertoo fiiliksistään:

”Tärkeä oppi on ollut se, että yhdessä tekeminen on parasta! Mutta ihmisiä pitää olla rajattu määrä, että jaksan sitä kaikkea aikataulutusta ja tunnetyötä, mitä siihen liittyy. Olisi helppo ajatella, että firmaa voisi kasvattaa ottamalla vaikka 2-4 osakasta lisää. Mutta henkisesti se tuntuu aivan ylivoimaiselle, varsinkin kun nykyisten osakkaiden kanssa on ihan 10+ meno. Nyt paukkuja riittää myös myyntiin ja freelancereiden haastatteluun, sillä juttelemme jokaisen listoillemme otettavan tekijän kanssa.”

”😝Kaikkea ei voi suunnitella. Ensimmäisenä vuonna yritys oli osa-aikainen palkkatyön ohella. Sitten yrittäjyydestä tuli ”osa-aikainen pääelinkeino” ja lopulta täysiaikaista ensin yksin ja sitten muiden kanssa. En olisi ikinä osannut kuvitella, että millaiseen tilanteeseen päädyn. Eli osa-aikainen yrittäjyys on tosi hyvä tapa lähteä kokeilemaan asioita!”

”😍 Ihan paras juttu on se, että saa olla kehittämässä niin monenlaisia asioita. Oma palkkamalli, check! Omat OKR:t, check! Oma asiakkuudenhoitomalli, check! Omat prosessit, check!”

”🙅‍♀️ Ei lainaa tai sijoittajia. Tiedän että ”syyllistymme” suomalaisten yrittäjien perisyntiin eli hitaaseen kasvuun. Mutta en halua uhrata yrittäjyyden alttarille (mielen)terveyttäni ja siksi lainat ja sijoittajat on olleet kuvioista ulkona aina. Tilanne voi toki joskus muuttua, mutta…toistaiseksi hyvä näin. Meillä on luojan kiitos heti alusta lähtien ollut kassavirtaa niin, että firma on sekä kasvanut että tehnyt positiivista tulosta joka vuosi.”

”🤗 Firman kasvaessa oma rooli on muuttunut markkinoinnin tekijästä B2B-myyjäksi. Miksi en ollut aiemmin tajunnut, että B2B-myyntityö on näin kivaa touhua? Ehkä siksi, että mulla ei ollut representaatiota mun kaltaisesta ihmisestä. B2B-myyjän ei tarvitse olla kilpailunhaluinen, systemaattinen tai kunnianhimoinen. Voi toki olla, mutta niiden sijaan tai lisäksi voi olla vähän höpsö, ihmiskeskeinen, luova, pinkkitukkainen ja monia muita asioita.”

Kiinnostaako se, mitä kaikkea olemme tehneet markkinoinnissa vuonna 2023? Täältä voit puhua siitä, mitä Markkinointisankarien oma markkinointi on edellisvuonna ollut.