Markkinointijohtajan urapolku on Markkinointisankareiden blogisarja, jossa haastatellaan eri aloilla menestyneitä markkinointipäättäjiä. Nyt vuorossa on RE/MAXin markkinointijohtaja, KTM Matias Suhonen.
RE/MAX on maailman suurin kiinteistövälitysketju. RE/MAX auttaa asiakkaita niin asuntojen myynnissä, ostossa ja vuokrauksessa – sekä myös liiketilojen ja liiketoimintojen välityksessä.
Mutta kuka on Matias Suhonen?
Matiaksen urapolku näyttää hyvin, että markkinointialalle voi päätyä myös muuten kuin opiskelemalla markkinointia, kunhan on vain tarpeeksi innostunut, tavoitteellinen ja tekemiseen on systemaattinen ote. Turusta kotoisin oleva Matias aloitti opiskelunsa Turun kauppakorkeakoulussa vuonna 2001. Pääaineekseen Matias valitsi logistiikan ja gradunsa hän teki toimitusketjujen hallinnasta.
Matiaksen tie johti valmistumisen jälkeen töihin ensin kuitenkin Sulakkeelle Habbo-hotelin ja IRC-Gallerian mediamyynnin tehtäviin. Toisaalta markkinointialalla on muitakin, joilla opiskelujen pääaine ja töiden sisältö eivät aina vastaa yksi yhteen toisiaan. Matias kokee tämän rikkautena. “Olen kokenut markkinointialan mielenkiintoiseksi, sillä kun opiskeluja miettii, niin yhteistyökumppaneissa on mitä tahansa koulutusta peruskoulusta tekniikan tohtoriin”, Matias sanoo.
Yrityskauppojen kautta seuraavat askeleet
Matias on nähnyt urallaan yritysten yhdistymisiä ja yrityskauppoja. Sulakkeen jälkeen Matias siirtyi tekemään kaverinsa startupin myyntityötä omaan laskuunsa, ja edelleen tuttujen kautta Matias päätyi lopulta töihin Markkinointitoimisto ÖÖÖ:lle. Kun ÖÖÖ myytiin osaksi Heku-ryhmää, jatkoi Matias vielä Hekun leivissä useamman vuoden.
“Yhteensä 6 vuotta ÖÖÖllä ja Hekulla vietettyäni tuli sellainen fiilis, että nyt jotain uutta”, Matias kuvaa. Hän ei ole valmistumisen jälkeen hakenut työpaikkoja, vaan mielenkiintoiset tilaisuudet ovat astelleet vastaan. Niin kävi nytkin. Matiaksen tutut Mikko Seppä ja Paavo Laaksonen olivat perustaneet AdvanceB2B-digitoimiston ja heillä oli positiivinen ongelma. AdvanceB2B oli perustettu auttamaan leimallisesti B2B-yrityksiä mutta he saivat tiedusteluja myös kuluttajille myyviltä yrityksiltä.
Vuoden 2017 alussa Mikko, Paavo ja Matias perustivatkin B2C-yritysten auttamiseen tarkoitetun yrityksen, Matterin. Mikon Matias tunsi alun perin musakuvioista; Matias oli kauppakorkea-aikoinaan tehnyt itse musiikkia ja tutustunut Mikkoon aikansa suosituimman musa-somen MySpacen kautta.
”Uuden edessä oltiin myös vuonna 2018 kun Bravedo-konserni siirtyi Matterin ja Advance B2B:n enemmistöomistajaksi. ”Omistusjärjestelyt eivät sinäänsä vaikuttaneet omaan rooliini ja tekemiseeni, vaan hommat jatkuivat normaalisti”, toteaa Suhonen.
Kiinteistönvälitys ja suuret tunteet
Remaxin markkinointijohtajaksi päätymistä Matias kuvaa tavallaan sattuman kaupaksi. Hän oli tehnyt Remaxin kanssa yhteistyötä vuosia ja miettinyt, että yritys voisi olla mukava paikka olla töissä. “Jossain laskimme nykyisen pomoni kanssa leikkiä, siitä että voisin tulla RE/MAXille töihin. Sitten vähän myöhemmin vitsailu muuttuikin todellisuudeksi”, Matias kuvaa.
”Olen viihtynyt hyvin RE/MAXilla. Täällä on tekemisen meininki sekä vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Kun ketjussa on mukana lähes 100 franchising-yrittäjää, niin heille olen joka päivä vastuussa siitä, että RE/MAX-brändi voi mahdollisimman hyvin ja markkinointi generoi toimistoillemme ja välittäjillemme myyntiä ja mahdollisuuden menestyä. Matias kertoo, että työssä parasta on dialogi yrittäjien ja välittäjien kanssa: ”Olemme yhteisö, jossa kuunnellaan näkemyksiä, toiveita ja arvostetaan vahvojakin mielipiteitä”, kommentoi Suhonen.
Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä”, Matias kuvaa. “Kun ketjussa on mukana noin 70 franchising-yrittäjää, niin on heille joka päivä vastuussa siitä, että Remax-brändi voi mahdollisimman hyvin.” Matias kertoo, että työssä parasta on dialogi välittäjien kanssa: “Tämä ei mene niin, että pääkallotornista sanellaan, mitä tapahtuu.”
Matias pitää kiinteistönvälitystä kiinnostavana toimialana eikä ihme. Moni ei tule ajatelleeksi, että kyse on paitsi isoista rahoista, niin myös suurista tunteista. Erityisesti kotien välityksessä tunteet ovat helposti pinnassa ja koko kodinmyyntiprosessi saattaa olla monin tavoin stressaava asiakkaalle. Oikean ja ammattaitoitsen kiinteistövälittäjän löytäminen onkin todellinen win-win tilanne, ja tätä valintaa Matias haluaa mielellään helpottaa.
Markkinointi kasvun polttoaineena johtoryhmän agendalla
Markkinoinnissa tulee Matiaksen mukaan pitää silmät jatkuvasti auki sen osalta, mikä toimii. “Puhutaan paljon digimarkkinoinnista, mutta samaan aikaan moni välittäjä tekee huipputuloksen paikkakuntansa iltatorilla jakamillaan flyereillä”, Matias muistuttaa. “Pitää olla sellainen ajatus että on valmis kokeilemaan, eikä ladella totuuksia ennenkuin voidaan näyttää että näin se on.”
Miten muu johto voi sitten tukea markkinointijohtajan työtä? “Kaikkein tärkeintä on se, että puhutaan yhteistä kieltä ja on yhteinen tavoite. Koko johdon tulee ymmärtää, mikä markkinoinnin rooli liiketoiminnassa on. Lisäksi nykyisessä taloustilanteessa tärkeää on odotusten hallinta. Jos markkinointibudjettia uhataan leikata, tulee markkinoinnin pystyä kertomaan, että miten paljon se tulisi vaikuttamaan.”
Työn vastapainona Matiaksen voi löytää golfkentältä ja lenkkipoluilta. Tai futiskentälta valmentamasta poikansa jalkapallojoukkuetta. ”Levon ja vapaa-ajan vaikutusta työn tehokkuuteen ja jaksamiseen ei voi koskaan korostaa liikaa. Itsekin olen tähän asiaan herännyt viime vuosina”, kommentoi Suhonen. Nuorille Matias haluaisi sanoa sen, että omasta itsestä on tärkeää huolehtia ja yrittäjyyttä voi kokeilla , mutta sen ei tarvitse määrittää koko elämään vaan työn tekemisen muoto voi hyvin vaihdella uran aikana.”
Miten ottaa oppia Matiaksen urapolusta?
- Pääaineen valinnan ei tarvitse määritellä loppuelämän uraa
- Verkostoitumisen merkitys näkyy siinä, tulevatko työpaikat vastaan vai pitääkö niiden luo mennä
- Kaiken elämän ei tarvitse pyöriä työn ympärillä – harrastukset tuovat kaivattua vastapainoa työasioille. Silti myös harrastuskuvioista saattaa löytyä yllättäviä yhteistyökumppaneita.
Miksi kirjoitamme aiheesta? Me Markkinointisankarit haluamme nostaa yritysten arjen sankareita eli markkinointijohtajia esiin. Markkinointijohtaja on helposti se henkilö, jonka työtä ei huomata, kun yrityksellä menee hyvin. Mutta kun yrityksen tulos kehittyy hitaammin, kääntyvät syyttävä sormi ja budjettileikkaukset herkästi markkinointiosaston suuntaan. Kyse on kuitenkin useammin siitä, että myynnin ja markkinoinnin yhteispeli ei toimi. Tilaa alla olevalla lomakkeella uutiskirjeemme, jos haluat lukea uratarinan aina, kun sellainen ilmestyy!