Suunnitelmia, sisältöjä, SEOa, systeemejä – Markkinointisankarien oma markkinointi 2023

Kirjoitin keväällä 2023 siitä, millaista markkinointia olimme tehneet vuonna 2022. Tämä kirjoitus herätti sen verran kiinnostusta, että ajattelin tehdä samanlaisen koosteen nyt vuoden 2023 osalta.

Lyhyesti niille ketkä eivät meitä tunne: me Markkinointisankarit olemme freelancereita välittävä yritys. Yhdistämme markkinoinnin, myynnin ja menestysteknologiat. Olemme yli 5 vuotta vanha ja 100% suomalainen yritys. Olemme viime vuosina panostaneet paljon prosessikehitykseen ja olemme pyrkineet hankkimaan teknologiakumppanuuksia.

Olemme kasvaneet viime vuosina seuraavasti:
– 2021 liikevaihto 244 000€
– 2022 liikevaihto 535 000€
– 2023 liikevaihto 678 000€
Kaikkina vuosina olemme tehneet myös positiivisen tuloksen.

Ensimmäinen toimenpide: hakukoneoptimoinnin projekti

Vuoden 2022 lopussa olimme aloittaneet jo hakukoneoptimoinnin projektin, koska halusimme parantaa Markkinointisankarien löydettävyyttä hakukoneista bisneksemme kannalta oikeilla aiheilla. Koska hakukoneoptimoinnin vaikutusten näkyminen on yleisesti moneen muuhun digimarkkinointitekemiseen verrattuna hidasta toimintaa, ei pikavoittoja ollut tiedossa.

Aluksi päätimme, rakennammeko kokonaan uuden sivuston vai muokkaammeko olemassa olevaa. Päätimme ajan ja rahan rajoituksien vuoksi parantaa nykysivustoa, ja aloitimme työn analysoimalla ja viilaamalla sivustomme teknisiä ominaisuuksia. Markkinointisankarien verkkosivu on rakennettu silloin, kun yritys on perustettu eli 2018, ja teknisiä muutostarpeita oli kerääntynyt vuosien varrella.

Tämän lisäksi kävimme läpi olemassa olevat sisällöt sekä potentiaalisten asiakkaiden käyttämät hakusanat. Kirjoitimme sekä kokonaan uusia tekstejä että täydensimme olemassa olevia. Kirjoittamiseen hyödynsimme tekoälyä eli ChatGPT:n apua sisältösuunnittelun osalta, tästä aiheesta löytyy erillinen postaus.

Tavoitteet ja budjetit hakukoneoptimoinnin osalta

Tavoitteena meillä oli vahvista hakukonenäkyvyyttä ”myyntifunnelin yläosassa”, eli saada liikennettä Googlesta kotisivuillemme myös muilla sanoilla, kuin osakkaidemme nimillä. Syy tähän on se, että jos meitä osakkaita googlaa, tietää jo firmasta jotain. Jos taas sivuillemme päätyy enemmän geneerisillä sanoilla, tavoitamme myös ihmisiä, jotka eivät vielä tunne meitä.

Miltä hakukoneoptimointi näytti sitten lukujen valossa? Jos verrataan vuoden 2023 osalta ensimmäistä ja jälkimmäistä puoliskoa toisiinsa, niin saimme vuoden loppupuolella hakukoneista eli käytännössä Googlesta yli 37% lisää liikennettä sivustollemme. Samoin näyttömäärät kasvoivat, klikkausprosentti parani ja sijainti hakutulossivulla parani. Saavutimme hyvää näkyvyyttä esimerkiksi markkinointibudjetti-sanalla, jolla meillä ei ollut ollut aiemmin lainkaan sisältöä – verkkosivuille tuli tällä sanalla enemmän käyttäjiä kuin mitä joidenkin osakkaiden nimillä, eli tavoite oli tämän osalta saavutettu.

Mitä tämä kaikki sitten maksoi? Ulkopuolisia palveluja ostettiin 700€ arvosta ja omaa työtä käytettiin parikymmentä tuntia.

Verkostoitumishaaste

Koska pienessä yrityksessä osakkaat sekä työntekijät ovat isoin voimavara markkinoinnin osalta, niin me osakkaat olemme itse aktiivisia sosiaalisessa mediassa (työntekijöitä meillä ei ole, koska bisneksemme perustuu freelancer-toimintaan). Tässä on toki haastavaa se, että yritys henkilöityy helposti meihin, jos panoksia pistetään vain yhteen kanavaan (siksi edellisessä kohdassa kuvasin sitä, miksi hakukoneoptimointiin panostaminen on tärkeää).

Alkuvuonna otin itselleni vuoden ajaksi verkostoitumishaasteen, jossa lähetin Linkedinissä tietyin aikavälein 50 verkostoitumispyyntöä kerrallaan mielenkiintoisille ihmisille. Tavoite oli ensin verkostoitua ja tuottaa mielenkiintoista sisältöä, sekä sen jälkeen kutsua kontaktit tykkäämään Markkinointisankarien Linkedin-sivusta. Lisäksi oma verkostoni kasvoi loppuvuonna erilaisissa tapahtumissa kohdattujen ihmisten osalta.

Linkedin-verkostoitumishaasteen kontaktipyyntöjen määrä vuoden aikana henkilökohtaisessa profiilissani

Kun katson yrityksen Linkedin-seuraajien määrän keräämistä vuoden aikana, niin huomaa selkeästi, että seuraajien määrä ei kasva ilman aktiivista toimintaa. Yrityksen tiliä voi kutsua seuraamaan 250 kontaktia kuukaudessa, joten tästä kannattaa laittaa itselleen toistuva muistutus, että käyttää kiintiöstä niin paljon kuin mahdollista – jos siis Linkedin on tärkeäksi koettu kanava. Tähän ei mennyt euroakaan rahaa, mutta aikaa kyllä. Vuoden aikana Linkedin-verkoston kasvattamiseen meni keskimäärin tunti kuukaudessa eli yhteensä noin 10h vuodessa.

Tein vuoden aikana myöhemmin myös prospektointikampanjan, jossa kävin läpi ihmisiä, jotka eivät löydy Linkedinistä. Tähän meni aikaa muutama tunti, mutta ainakaan tähän mennessä niistä ei ole tullut vielä kauppaa. Varsinainen Linkedin-päivitysten kirjoittaminen sekä keskusteluun osallistuminen oli sitten se, mihin meni kaikista markkinointitoimenpiteistä eniten aikaa. Siihen kului joka viikko useampia tunteja, eli tähän paloi vuodessa arviolta parikymmentä työpäivää.

Markkinoinnin OKR:ien asettaminen

Meille tekemisen jatkuva kehittäminen on tärkeää, ja markkinoinnissa otimme avuksi OKR:t. OKR:t ovat lyhenne sanoista objectives & key results. OKR-malli on kehitetty kehitysprojektien ohjaukseen ja hiukan isommille yrityksille, mutta päätin kokeilla mallia oman markkinointimme osalta. OKR-malli ei ole siis yrityksen kaiken kattavan toiminnan mittaristo, vaan ”perinteiset KPI:t” kulkevat sen rinnalla.

Asetimme markkinoinnille tavoitteet, määrittelimme niitä koskevat avaintulokset sekä tehtävät. OKR-kauden pituus oli 3kk. Kirjasin tavoitteet ylös omaa markkinointistrategiaa koskevaan dokumenttiin. Seuraavaa kvartaalia suunnitellessa kirjasin myös sen, miten olimme päässeet tavoitteisiin. Aikaa tähän kaikkeen meni alussa noin 3h per kvartaali eli yhteensä vuoden aikana 12h.

Markkinoinnin OKR:ien asettaminen ja 3kk päästä tarkastelu. Vihreä = tavoitteisiin on päästy täysin, keltainen = tavoitteisiin on päästy osittain, punainen = tavoitteisiin ei ole päästy.

Myyntipalkkiomallin kehittäminen

Vuoden 2022 aikana olimme jo huomanneet verkoston voiman. Meillä oli käytössä myyntipalkkio, mutta halusimme kehittää myyntipalkkiomallia entistä kannustavammaksi. Päätimme siis, että maksamme huhtikuusta 2023 eteenpäin uuden asiakkaan meille vinkanneelle 10% asiakkuuden tuomista tuotoista ensimmäisten 6kk ajan.

Teimme myyntipalkkiomallista erillisen infosivun, jossa selitetään sen toiminta ja oleelliset ehdot. Palkkiomalli ei siis edellytä sopimusta meidän kanssamme tai mitään muutakaan, kuin potentiaalisen asiakkaiden yhteistietojen huikkaamisen meille. Artikkelin lisäksi promosimme myyntipalkkiota somessa. Kaikkeen speksaamiseen ja viestintään aikaa meni yhteensä arviolta 20h.

Myyntipalkkiomalli on osoittanut toimivuutensa. Maksoimme jo vuoden 2023 lopussa esimerkiksi yhdelle freelancerille useamman tuhat euroa myyntipalkkiota.

Tapahtumiin osallistuminen

Olin asettanut itselleni jo keväällä tavoitteen osallistua tapahtumiin. Tämä ei ollut toteutunut (kts. OKR-kuva yllä), mutta syksyllä 2023 päätin, että osallistun mahdollisimman moniin tapahtumiin. Osallistuin useampaan eri tapahtumaan, osassa olin enemmän myyjän hattu päässä ja toisissa oppimassa. Harkitsimme myös osallistumista virallisena tapahtumakumppanina, mutta hylkäsimme sen budjettisyistä.

Oppimismahdollisuuksista voisin nostaa esille erityisesti Helsingin Kauppakamarin järjestämän Hyväksytty hallituksen jäsen -koulutuksen. Sen sisältöä oli erittäin mielenkiintoinen ja keskustelut muiden osallistujien kanssa antoisia. Lisäksi yrityksemme valittiin kurssilla pienryhmämme case-esimerkiksi ja saimme tästä casetyöskentelystä paljon hyviä ideoita Markkinointisankarien kehittämiseen.

Käytimme myös muita tapahtumia bisneksen kehittämiseen, esimerkiksi Nordic Business Forumissa teimme markkinatutkimusta ja saimme siitä hyvää näkemystä siitä, miten paljon freelancereita käytetään yritysten myynnin ja markkinoinnin apuna.

Tapahtumiin osallistuminen on pitkäjänteistä toimintaa, sillä vaikka kuinka aktiivisesti juttelisi, niin harvoin niistä tulee esimerkiksi suoraa kauppaa muiden osallistujien kanssa. Toisaalta ikinä ei voi tietää, missä ihmisiä kohtaa uudestaan, joten siksi tapahtumissa verkostoituminen on tärkeää.

Tapahtumiin osallistuminen vie kuitenkin paljon aikaa ja resursseja, kaikenkaikkiaan tapahtumalippuihin sekä koulutuksiin meni vuoden 2023 aikana lähemmäs kymppitonni ja aikaa parisenkymmentä päivää. Toisaalta kun kävi lyhyen ajan sisällä useammassa tapahtumassa, niin meinasi iskeä ”tapahtumaähky”. Siksi pohdin jatkossa tarkemmin, missä kaikissa tapahtumissa käyn tulevaisuudessa.

Sisältömarkkinointi

Vuoden aikana oli kehittynyt ajatus myös siitä, että voisimme näyttää maailmalle entistä paremmin sekä sitä, millaista markkinoinnin tekeminen on että sitä, millaisia kaikkia caseja olemme tehneet.

Markkinointiura on monelle ei-alaa tuntevalle täysin tuntematon uravalinta, ja halusimme tehdä markkinointijohtajien urapolkua näkyväksi. Haastattelimme Hanna Kolulahtea, Matias Suhosta ja Netta Paavoseppää. Heillä on kaikilla toisistaan poikkeavat urapolut – Hennasta tuli melkein farmaseutti, Matias on opiskellut logistiikkaa ja Netalla on taustallaan pitkä ura tapahtumatuotannossa.

Näitä artikkeleja on tulossa lisää vielä tänä vuonna – jos sinä haluaisit kertoa omasta urapolustasi, niin ota yhteyttä Saskiaan ja sovitaan aika (saskia@markkinointisankarit.fi / 044 530 5919 / LI-profiilin kautta viesti). Lahjoitamme jokaisesta haastattelusta 50€ John Nurmisen säätiölle.

Tämän lisäksi teimme näkyväksi vuoden aikana tekemiämme asiakastöitä. Julkaisimme ulkoistetun markkinoinnin referensseinä muun muassa SRV:n, Vastuu Groupin ja Finnkinon asiakastarinat.

Haastatteluhin ja tekstien stilisoimiseen meni aikaa noin 5 tuntia per urapolku eli yhteensä 2 päivää työtä. Asiakascasejen artikkeleihin meni myös yhteensä noin pari päivää työaikaa.

Hyväkään sisältö ei löydy ilman jakelua

Syksystä 2023 aloitimme säännöllisen Linkedin-mainonnan tekemisen. Koska olimme edellisen kohdan aiheista tehneet paljon uusia artikkeleja, nostimme aiheita esille myös maksullisessa mainonnassa. Budjetit olivat pieniä, kokonaisuudessaan mainonnan pyörittämiseen käytettiin ulkopuolista työtä noin 750€ edestä ja itse mainonnan mediabudjettiin meni noin 600€.

Teknologiawebinaarit

HubSpot-kumppanilogo

Järjestimme syksyn 2023 aikana webinaarit yhteistyössä HubSpotin, Liquidbloxin ja Leadoon kanssa. Nämä oli suunnattu freelancer-verkostomme jäsenille eli sankareille. Ilmoittautuminen oli helppo järjestää käytössä olevan Active Campaignin avulla ja itse webinaarit toteutettiin Google Meetsillä (tiedämme, että se ei ole varsinainen webinaarisofta, mutta halusimme koeponnistaa webinaarien järjestäminen mahdollisimman pienellä panostuksella). Todettiin, että tunnetut nimet vetävät osallistujia, mutta no show -prosentti on aika korkea (yli 50%).

Markkinoimme webinaareja olemassa oleville kontakteille. Webinaarien järjestämiseen meni yhteensä pari päivää työtä ja lopputulemana teimme yhden kaupan.

Google-mainonta

Google Partner -logo

Linkedin-mainonnan lisäksi käytimme rahaa Google-mainontaan. Kirjoitin Google-mainonnan budjeteista aiemmin oman postauksensa. Saimme hakukoneoptimoinnin projektista uusia laskeutumissivuja myös Google-mainonnalle, joten laajensimme hiukan kampanjoita keväällä 2023.

Käytimme Google-mainontaan vuonna 2023 yhteensä 2100€ (vuonna 2022 yhteensä 1450€). Optimointiin käytimme työaikaa vuoden aikana noin muutaman päivän verran. Käytännössä Google-mainontaan meni liikevaihdostamme vuonna 2023 yhteensä 0,03%. Tässä on selkeästi parantamisen varaa ja Google-mainonnan kampanjoiden hiominen onkin markkinoinnin työlistalla.

Markkinointi 2023 tiivistettynä ja 2024 tavoitteet

Summattuna Markkinointisankarien oma markkinointi vuodelta 2023: Omaa aikaa ja jonkin verran rahaa mediaan. Konsulttiyrityksissä on usein se haaste, että osakkaat ovat niin kiinni asiakastyössä eikä yrityksen omaan kehitykseen ei jää aika. Ilman omaa kehitystä taas on vaikea tehdä uudenlaista markkinointia ja viestintää. Hyvänä esimerkkinä aikaa vaativasta sisäisestä työstä on myyntipalkkiomallin suunnittelu; isoin osa tunneista meni siihen, että me osakkaat istuimme yhdessä alas ja keskustelimme aiheesta.

Jos luet tätä tekstiä ja pyörität pientä yritystä, niin huolehdithan siitä, että sinulla riittää aikaa myös kehitystehtäviin? Moni yrittäjä ajautuu siihen noidankehään, että käyttää kaiken ajan asiakastöihin, mutta missään vaiheessa ei ole aikaa henkäistä ja katsoa, onko yritys menossa fiksuun suuntaan. Toki ymmärrämme hyvin sen, että varsinkin näinä aikoina kaikista asiakkaista on tärkeä pitää kiinni, mutta silti vuorokauden kaikkia työtunteja ei voi käyttää reaktiiviseen tekemiseen.

Mitä sitten 2024?

Päätimme vuoden 2024 osalta, että alamme maksaa itsellemme sisäisistä töistä. Tämä siksi, että haluamme a. käyttää omaa aikaamme kehitystyöhön entistä tehokkaammin ja b. myydä mahdollisimman paljon asiakastöitä freelancer-verkostollemme.

Vuoden 2024 alussa laajensimme myös OKR:t koskemaan koko yritystä. Ensimmäiseksi kehityskohteeksi valitsimme tuotteistusprojektin sekä freelancer-verkoston kasvattamisen. Jos kiinnostaa, millä tavoin nämä toimenpiteet tulevat näkymään, tilaa alta uutiskirjeemme!